The American Council on Science and Health is a Corporate Front Group

Print Email Share Tweet

The American Council on Science and Health (ACSH) is a front group for the tobacco, chemical, fossil fuel, cosmetics and pharmaceutical industries. Emails recently released from lawsuits against Monsanto and leaked financial documents from 2012 reveal the ACSH’s corporate funding and its strategies to spin science to defend corporate products in order to secure financial support from corporations.

Related posts:

Monsanto funds ACSH to defend Monsanto products

Emails released in April 2019 reveal that Monsanto agreed to fund ACSH in 2015, as the nonprofit was preparing to help defend glyphosate from cancer concerns raised by the International Agency for Research. The emails provide a window into ACSH’s dependence on corporate funding. ACSH’s Gil Ross wrote to a Monsanto executive, “it does get frustrating when we feel as though we can’t count on the unrestricted support of a company like Monsanto — whose products and technologies are constantly vilified by activist groups but heralded by ACSH. Each and every day, we work hard to prove our worth to companies such as Monsanto.”

Emails released in August 2017: Monsanto paid ACSH on an ongoing basis to help defend its embattled products, even though some company executives were uncomfortable with the group. Monsanto’s senior science lead Daniel Goldstein championed ACSH to his colleagues, forwarding links to dozens of ACSH articles that promote and defend GMOs and pesticides that Goldstein described as “EXTREMELY USEFUL” [emphasis in original]. Goldstein wrote to his colleagues, “I can assure you I am not all starry eyed about ACSH- they have PLENTY of warts- but: You WILL NOT GET A BETTER VALUE FOR YOUR DOLLAR than ACSH.”

June 1, 2017: An award-winning investigation by Le Monde into Monsanto’s “war on science” against the International Agency for Research on Cancer described ACSH as a key player in Monsanto’s communication and lobbying network.

May 2017: Plaintiffs’ attorneys suing Monsanto over glyphosate cancer concerns stated in a brief:

“Monsanto quietly funnels money to ‘think tanks’ such as the ‘Genetic Literacy Project’ and the ‘American Council on Science and Health,’ organizations intended to shame scientists and highlight information helpful to Monsanto and other chemical producers.”

August 2013: Emails reveal that Monsanto tapped ACSH to publish a series of pro-GMO papers assigned to professors by Monsanto and merchandized by a PR firm:

Monsanto executive Eric Sachs wrote to the professors: “To ensure that the papers have the greatest impact, the American Council for Science and Health is partnering with CMA Consulting to drive the project. The completed policy briefs will be offered on the ACSH website … CMA and ACSH also will merchandize the policy briefs, including the development of media specific materials, such as op-eds, blog postings, speaking engagements, events, webinars, etc.”

The papers were published in the end by Jon Entine’s Genetic Literacy Project (a close ally of ACSH) with no disclosure of Monsanto’s role.

Leaked ACSH docs reveal corporate-defense funding strategy

A leaked 2012 ACSH financial summary reported by Mother Jones revealed that ACSH has received funding from a large number of corporations and industry groups with a financial stake in the science messaging ACSH promotes — and showed how ACSH solicits corporate donations for quid pro quo product-defense campaigns. For example, the document outlines:

  • Plans to pitch the Vinyl Institute which “previously supported chlorine and health report”
  • Plans to pitch food companies for a messaging campaign to oppose GMO labeling
  • Plans to pitch cosmetic companies to counter “reformulation pressures” from the Campaign for Safe Cosmetics
  • Efforts to court tobacco and e-cigarette companies

Mother Jones reported, “ACSH’s donors and the potential backers the group has been targeting comprise a who’s-who of energy, agriculture, cosmetics, food, soda, chemical, pharmaceutical, and tobacco corporations.” Funding details:

  • ACSH donors in the second half of 2012 included Chevron, Coca-Cola, the Bristol Myers Squibb Foundation, Dr. Pepper/Snapple, Bayer Cropscience, Procter and Gamble, Syngenta, 3M, McDonald’s, and tobacco conglomerate Altria. ACSH also pursued financial support from Pepsi, Monsanto, British American Tobacco, DowAgro, ExxonMobil Foundation, Philip Morris International, Reynolds American, the Koch family-controlled Claude R. Lambe Foundation, the Dow-linked Gerstacker Foundation, the Bradley Foundation and Searle Freedom Trust.
  • Reynolds American and Phillip Morris International were the two largest donors listed in the documents.

Syngenta funding, Syngenta defense

In 2011, ACSH published a book about “chemophobia” written by Jon Entine, who also has many close ties to Monsanto. Entine’s book defended atrazine, a pesticide manufactured by Syngenta, which was funding ACSH.

A 2012 Mother Jones article describes the circumstances leading up to the publication. The article by Tom Philpott is based in part on internal company documents, obtained by the Center for Media and Democracy, describing Syngenta’s PR efforts to get third-party allies to spin media coverage of atrazine.

In one email from 2009, ACSH staff asked Syngenta for an additional $100,000 – “separate and distinct from general operating support Syngenta has been so generously providing over the years” – to produce an atrazine-friendly paper and “consumer-friendly booklet” to help educate media and scientists.

Email from ASCH staffer Gil Ross to Syngenta seeking funding for science project on atrazine “controversy” to include a peer reviewed paper and accompanying “consumer friendly booklet”:

A year and a half later, ACSH published Entine’s book with this release: “The American Council on Science and Health is pleased to announce a new book and companion friendly, abbreviated position paper … authored by Jon Entine.” Entine denied any relationship with Syngenta and told Philpott he had “no idea” Syngenta was funding ACSH.

ACSH personnel

  • ACSH’s longtime “Medical/Executive Director” Dr. Gilbert Ross was convicted in a scheme to defraud the Medicaid system prior to joining ACSH. See court documents about Dr. Ross’ multiple fraud convictions and sentencing, and article in Mother Jones “Paging Dr. Ross” (2005). Dr. Ross was found to be a “highly untrustworthy individual” by a judge who sustained the exclusion of Dr. Ross from Medicaid for 10 years (see additional references and court document).
  • In June 2015, Hank Campbell took over ACSH leadership from acting president (and convicted felon) Dr. Gilbert Ross. Campbell worked for software development companies before starting the website Science 2.0 in 2006. In his 2012 book with Alex Berezow, “Science Left Behind: Feel Good Fallacies and the Rise of the Anti Science Left,” Campbell describes his background: “six years ago… I decided I wanted to write science on the Internet … with nothing but enthusiasm and a concept, I approached world famous people about helping me reshape how science could be done, and they did it for free.”

Incorrect statements about science 

ACSH has:

  • Claimed that “There is no evidence that exposure to secondhand smoke involves heart attacks or cardiac arrest.” Winston-Salem Journal, 2012
  • Argued that “there is no scientific consensus concerning global warming.” ACSH, 1998
  • Argued that fracking “doesn’t pollute water or air.” Daily Caller, 2013
  • Claimed that “There has never been a case of ill health linked to the regulated, approved use of pesticides in this country.” Tobacco Documents Library, UCSF, The Advancement of Sound Science Coalition document page 9, 1995
  • Declared that “There is no evidence that BPA [bisphenol A] in consumer products of any type, including cash register receipts, are harmful to health.” ACSH, 2012
  • Argued that the exposure to mercury, a potent neurotoxin, “in conventional seafood causes no harm in humans.” ACSH, 2010.

Recent ACSH messaging continues in the same theme, denying risk from products that are important to the chemical, tobacco and other industries, and making frequent attacks on scientists, journalists and others who raise concerns.

  • A 2016 “top junk science” post by ACSH denies that chemicals can cause endocrine disruption; defends e-cigarettes, vaping and soda; and attacks journalists and the Journal of the American Medical Association.

USA Today gives ACSH a platform 

USA Today continues to publish columns by ACSH president Hank Campbell and senior fellow Alex Berezow, who is also member of USA Today’s Board of Contributors, without disclosing their funding ties to corporations whose interests they defend. In February 2017, 30 health, environmental, labor and public interest groups wrote to the editors of USA Today asking the paper to stop providing a platform of legitimacy to ACSH or at least provide full disclosures about who funds the group.

The letter states:

  • “We are writing to express our concern that USA Today continues to publish columns written by members of the American Council on Science and Health (ACSH), a corporate-funded group with a long history of promoting corporate agendas that are at odds with mainstream science. USA Today should not be helping this group promote its false identity as a credible, independent source on science. Your readers deserve accurate information about what and whom this group represents, as they reflect on the content of the columns.”
  • “These are no idle allegations. Many of the undersigned health, environmental, labor and public interest groups have been tracking ACSH’s work over the years. We have documented instances in which the group has worked to undermine climate change science, and deny the health threats associated with various products, including second-hand smokefrackingpesticides and industrial chemicals – all without being transparent about its corporate backers.”
  • We note that financial documents obtained by Mother Jones show that ACSH has received funding from tobacco, chemical, pharmaceutical and oil corporations. Public interest groups have reported that ACSH received funding from the Koch Foundations between 2005-2011, and released internal documents showing that ACSH solicited $100,000 from Syngenta in 2009 to write favorably about its product atrazine – a donation that was to be “separate and distinct from general operating support Syngenta has been so generously providing over the years.”
  • “At a time when the public is questioning the legitimacy of the news media, we believe it is vital for publications such as USA Today to follow the highest standards of journalistic ethics and serve the public with as much truth and transparency as possible. We respectfully ask you to refrain from publishing further columns authored by members of the American Council on Science and Health, or at the very least require that the individuals identify the organization accurately as a corporate-funded advocacy group.”

As of December 2017, USA Today editorial page editor Bill Sternberg has declined to stop publishing ACSH columns and the paper has repeatedly provided inaccurate or incomplete disclosures for the columns, and failed to notify its readers about ACSH’s funding from corporations whose agenda they promote.

U.S. Farmers and Ranchers Alliance – key facts

Print Email Share Tweet

Summary

* Funders include Monsanto and DuPont

* Small farmers criticized use of mandatory marketing fees to promote “Big Ag”

* Other partners include BASF, Dow

USFRA is represented by PR giant Ketchum

Ketchum’s clients include the Russian Federation

Ketchum’s work for the Russian Federation include pushing propaganda for Putin, aiding in a campaign to have Putin named Time Magazine’s 2007 “Person of the Year”

* LA Times: USFRA-funded documentary “lobbyist propaganda”

Funders Include Monsanto, DuPont

As of 2011, USFRA was to have an $11 million annual budget.

The funding would come partly from mandatory marketing fees the Department of Agriculture helps collect from farmers, and from corporations like Monsanto and DuPont, each of which committed to an annual contribution of $500,000. [New York Times, 9/27/11] 

Organization Now Claims Budget is “Less than $12 Million,” But Plans to Expand

USFRA says that its current budget “is less than $12 million,” but “Over time, we expect our program budget to grow as more affiliates and industry partners join our movement.” [http://www.fooddialogues.com/content/faqs]

Organization Claims a Third of Funding Comes from Industry Partners

According to USFRA, 32 percent of its funding comes from its industry partners.

“68 percent of our funding is coming from farmer- and rancher-led affiliates,” the group claims. [http://www.fooddialogues.com/content/faqs]

Partners Include BASF, Dow, Merck and Others

USFRA’s “Premier Partner Advisory Group” includes both DuPont and Monsanto, while its “Industry Partner Council” includes BASF, Cargill, Dow AgroSciences, Elanco Animal Health, Merck Animal Health, Syngenta and Zoetis. [http://www.fooddialogues.com/content/affiliates-board-participants-and-industry-partners]

Small Farmers Upset Mandatory Marketing Fees Used to Promote “Big Ag”

 In a January 2014 article, Bloomberg Businessweek reported that smaller farmers were complaining about the use of mandatory marketing fees, or checkoffs, to fund USFRA, claiming that they had to “fork over money to support activities and advertising that benefit agribusiness, but not necessarily those with small and mid-size operations.”

The article noted that USFRA’s affiliates and partners “are just the kinds of groups that are normally associated with Big Ag,” and that the articles on the USFRA tend to support industrial agriculture, including supporting the benefits of genetically modified crops.

But this caused anger from smaller farmers, including Mike Callicrate, a Colorado rancher who said he found it “very offensive” that USFRA was receiving mandatory marketing fees.

“The whole purpose of those checkoffs being made available to [USFRA] is to promote industrial agriculture that is driving the family farm right out of business,” Callicrate said. [Bloomberg Businessweek, 1/29/14]

PR Giant Ketchum Represents USFRA

In 2011, USFRA announced that PR giant Ketchum would serve as its primary communications agency. [Agri-Pulse, 3/24/11]

Russian Government Among Ketchum’s Clients, Helping Putin Generate Propaganda

Since 2006, Ketchum has served as the PR firm for the Russian Federation, helping the Russian government to place opinion pieces in American news sources, including the New York Times, the Huffington Post and MSNBC.

One of the op-ed columns, which appeared in the New York Times, was published under the byline of Vladimir Putin. [ProPublica, 9/12/13; New York Times, 8/31/14]

The New York Times reported in 2014 that “The company still works with Mr. Putin’s closest advisers, according to current and former employees of Ketchum.

The Times reported that Ketchum “said it worked with Time magazine to have Mr. Putin named the magazine’s Person of the Year in 2007.” [New York Times, 8/31/14]

Ketchum Represented Russian Government-Controlled Energy Company Gazprom

Until recently, Ketchum served as the PR firm for the Russian government-controlled energy company, Gazprom. [New York Times, 8/31/14]

Ketchum Worked for Dow Chemical

Ketchum has worked for (and may continue to work for) Dow Chemical. [DC Court Records]

Other Ketchum Clients Include Drug Companies, Chemical Companies, Food Producers

    • Clorox Company
    • Frito-Lay
    • Hershey’s
    • Pfizer
    • Procter & Gamble
    • Wendy’s International

[O’Dwyer’s Public Relations Firm Database]

LA Times: USFRA-Funded Documentary “Lobbyist Propaganda”

In May 2014, the Los Angeles Times published a review of the documentary Farmland, that was made with the “generous support” of USFRA.

The Times review claimed the film “often comes off like lobbyist propaganda,” and a “puff piece.” While the documentary contains farmers who both support and oppose organic farming technique, the film “does not supply statistics or unaffiliated experts to substantiate or dispute any of the farmers’ claims and provide a broader perspective.” [Los Angeles Times, 5/1/14]