
IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
NORTHERN DISTRICT OF FLORIDA 

GAINESVILLE DIVISION 

KEVIN FOLTA, Ph.D.,  
 
 Plaintiff, 
 
v. 
 
THE NEW YORK TIMES COMPANY  
and ERIC LIPTON, 
 
 Defendants. 
____________________________________/
 

 
 
Case No.: 1:17-cv-00246-MW-GRJ
 
 
       
 
                          

DEFENDANTS’ MOTION TO DISMISS AMENDED  
COMPLAINT AND SUPPORTING MEMORANDUM OF LAW 

Pursuant to Federal Rule of Civil Procedure 12(b)(6) and Local Rule 7.1, 

Defendants The New York Times Company (“NYT”), publisher of The New York 

Times, and Eric Lipton (collectively, the “Defendants”) hereby move this Court for 

an order dismissing with prejudice both the defamation/false light and intentional 

infliction counts of Plaintiff’s October 5, 2017, Amended Complaint (ECF No. 19, 

the “Complaint”). 

 In September 2015, NYT published a news story written by Mr. Lipton that 

revealed the close relationship between academics and major agribusiness 

companies regarding the public debate swirling around genetically modified 

organism (“GMO”) food (both the online and print versions of that story will be 

referred to as the “News Story”).  In writing about Plaintiff—a University of 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 1 of 38



2 

Florida (“UF”) professor and department chair—and his involvement in that 

debate, Mr. Lipton wrote his account from Plaintiff's own e-mail communications 

as disclosed through public records requests to UF.  Undoubtedly, Mr. Lipton's 

truthful and meticulously researched account of Plaintiff's interactions with 

agribusiness—as told in Plaintiff’s own words—placed him in the middle of an 

uncomfortable public controversy.  But any resultant discomfort from this truthful 

reporting is not a basis for a defamation lawsuit, especially from a public employee 

whose actions are rightly open to public oversight. 

When the Court reviews the News Story—and the embedded, supporting 

public records—it will be evident that the reporting is, as a matter of law, protected 

by Florida’s fair report privilege, and not capable of the defamatory reading 

Plaintiff suggests.  Reporting on government records lies at the core of a 

journalist’s mission, and it is proper for the Court to examine the News Story in 

light of these records at the motion to dismiss stage.      

Specifically, the Complaint must be dismissed wholesale, and with 

prejudice, because: (1) the News Story is, as a matter of law, a privileged fair and 

substantially accurate report of the contents of government records; (2) the News 

Story cannot, as a matter of law, reasonably be read to imply the strained 

implications alleged; (3) Florida law does not recognize the tort of false light; and 

(4) the intentional infliction of emotional distress claim is wholly derivative and 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 2 of 38



3 

duplicative of the defamation claim, thus violating Florida’s “single cause of action 

rule.”  Specific grounds for this motion are contained in the accompanying 

Memorandum of Law.   

MEMORANDUM OF LAW 

I. BACKGROUND 

Plaintiff is a UF professor who chairs the Horticultural Sciences Department.  

(Complaint, ¶¶ 2, 19.)  He is an expert in molecular biology and genetic 

engineering/GMO science who has been employed as a university scientist for 

thirty years.  (Id. ¶¶ 4, 19.)     

NYT owns and publishes The New York Times.  (Id. ¶ 12.)  On September 5, 

2015, it published a news article titled, “Food Industry Enlisted Academics in 

G.M.O. Lobbying War, Emails Show” (the online version of the News Story) (Id. ¶ 

28.)  On the following day, September 6, 2015, it published the News Story in its 

print edition under the headline, “Emails Reveal Academic Ties In a Food War.  

Industry Swaps Grants for Lobbying Clout.”  (Id. ¶¶ 29, 32.)  A copy of the print 

version of the News Story is attached as Exhibit A to the Complaint.  (ECF No. 19-

1.)  A copy of the online version, also cited in the Complaint, is not.1  The News 

                                                            
1 A copy of the online version of the News Story is located at: 
https://www.nytimes.com/2015/09/06/us/food-industry-enlisted-academics-in-
gmo-lobbying-war-emails-show.html.  A true and correct copy of the same is also 
attached as Exhibit A.  Notwithstanding Plaintiff’s failure to include a copy of the 
…footnote continued on next page 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 3 of 38



4 

Story was based upon a review of e-mails produced by Plaintiff (and others) in 

response to public records requests.  (Complaint, ¶ 26.)  

Based in Washington, D.C., Mr. Lipton is a two-time Pulitzer Prize-winning 

journalist who has worked at NYT since 1999.  As alleged, Mr. Lipton was at all 

relevant times an NYT employee.  (Id. ¶ 13.)  Mr. Lipton interviewed Plaintiff for 

and authored the News Story.  (Id. ¶¶ 20-21, 28-29.)2  

The Complaint attempts to state claims for defamation/false light, and 

intentional infliction of emotional distress.  However, Plaintiff presents a labored 

interpretation of the actual reported details of his interactions with the food 

industry as revealed by his own public record e-mail communications.  What the 

News Story on its face describes are nearly two years of communications and 

activity among Plaintiff and various members of the agribusiness/biotechnology 

industry, including representatives of Monsanto, a company he describes as “one 

of the largest and [most] controversial companies in America.”  (Id. ¶ 5.)  For 

                                                                                                                                                                                                

online version of the News Story with the Complaint, he refers to and challenges  
certain elements specific to that version and the supporting public records that 
were integrated with that story for readers to access.  (Complaint, ¶¶ 28, 43-44, 
78.)  True and correct copies of the public records as published within the online 
version of the News Story, followed by the related online annotations are attached 
as Exhibit B.  The annotated public records can also be found at: 
https://www.nytimes.com/interactive/2015/09/06/us/document-folta.html.   
 
2 Defendants agree that Plaintiff was interviewed but would dispute his 
characterization of that interview.  
 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 4 of 38



5 

example, they document: (1) how Monsanto provided travel funding for Plaintiff to 

give talks on GMO science; (2) Plaintiff’s interactions with Ketchum, a major 

public relations firm working with agribusiness/biotechnology interests, in writing 

for GMOAnswers.com, a pro-GMO, industry-backed website; and (3) Plaintiff’s 

trips to testify or speak in places such as Hawaii, Pennsylvania, and Washington, 

D.C., at the invitation of industry interest groups with ties to Monsanto such as The 

Biotechnology Industry Organization and the Hawaii Crop Improvement 

Association (“HCIA”).   

Unable to deny the story told by his own public record communications, 

Plaintiff instead seeks to recover under a theory that reads unreasonable and 

tortured implications into factual, public records-based reporting.  Those claims are 

essentially that the News Story allegedly implied Plaintiff was a shill for the 

agribusiness industry whose scientific ethics bent accordingly (such claims are 

specifically addressed in Section II.C., below).   

But the News Story does not address Plaintiff’s motivations, integrity, or 

scientific bona fides.  Instead, it simply highlights how both GMO and organic 

industry advocates have turned to academia to help advance their respective 

messaging, a newsworthy reality that the public has a right to know about and 

independently assess, particularly when the department chair of a major land grant 

public university is involved.  

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 5 of 38



6 

II.  ARGUMENT 

Plaintiff cannot silence a factual accounting of his own e-mail 

communications by making strained legal claims.  The overarching point of the 

News Story was to shed light on an issue of immense public debate—the 

messaging behind pro-GMO and organic food products—and the fair report 

privilege is specifically designed to promote government transparency by 

protecting the type of public records-based reporting at issue in this case. 

A. Procedural Standards Applicable to a Motion to Dismiss. 

On a Rule 12(b)(6) motion to dismiss a court “must accept the allegations of 

the complaint as true and must construe the facts alleged in the light most 

favorable to the plaintiff.”  Hunnings v. Texaco, Inc., 29 F.3d 1480, 1484 (11th 

Cir. 1994) (citation omitted).  “However, conclusory allegations, unwarranted 

factual deductions or legal conclusions masquerading as facts will not prevent 

dismissal.”  Davila v. Delta Air Lines, Inc., 326 F.3d 1183, 1185 (11th Cir. 2003) 

(citation omitted).  Plaintiffs cannot simply regurgitate labels, conclusions, and “a 

formulaic recitation of the elements of a cause of action.”  Bell Atl. Corp. v. 

Twombly, 550 U.S. 544, 555 (2007).  “[N]aked assertions devoid of further factual 

enhancement are also insufficient to survive a motion to dismiss.”  Ashcroft v. 

Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009) (internal quotations omitted).  Here, the Complaint 

does not plead facts giving rise to any plausible claim for relief. 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 6 of 38



7 

Although the Court’s review of a motion to dismiss is limited to the “four 

corners” of the pleading, the four corners include the complaint’s attachments.  

Where the attachments contradict the pleadings, the attachments are controlling.  

Degirmenci v. Sapphire–Fort Lauderdale, LLLP, 693 F. Supp. 2d 1325, 1341 (S.D. 

Fla. 2010).  On a motion to dismiss a court may also take judicial notice of 

authentic documents integral to the allegations without the motion being converted 

into a summary judgment motion.  See Universal Express, Inc. v. U.S. Secs. and 

Exch. Comm’n, 177 Fed. Appx. 52, 53 (11th Cir. 2006) (court may take judicial 

notice of public records and consider them on motion to dismiss without 

converting the same to motion for summary judgment); Day v. Taylor, 400 F.3d 

1272, 1276 (11th Cir. 2005) (“Our prior decisions also make clear that a document 

need not be physically attached to a pleading to be incorporated by reference into 

it….”); Horsley v. Feldt, 304 F.3d 1125, 1134-35 (11th Cir. 2002) (news article 

forming basis of defamation claim could be considered on motion to dismiss 

without converting the same to motion for summary judgment); Brooks v. Blue 

Cross & Blue Shield of Fla., 116 F.3d 1364, 1369 (11th Cir. 1997) (“where the 

plaintiff refers to certain documents in the complaint and those documents are 

central to the plaintiff's claim, then the Court may consider the documents part of 

the pleadings for purposes of Rule 12(b)(6) dismissal, and the defendant's attaching 

such documents to the motion to dismiss will not require conversion of the motion 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 7 of 38



8 

into a motion for summary judgment.”).  As explained by the First Circuit, 

materials allegedly containing defamatory statements are “not merely referred to in 

plaintiffs’ complaint but [are] absolutely central to it” and thus can be considered 

on a motion to dismiss even if not attached to the complaint.  Fudge v. Penthouse 

Int’l, Ltd., 840 F.2d 1012, 1015 (1st Cir. 1988). 

 Here, the Court should consider the online version of the News Story, and 

the public records that were imbedded and made part of that story for readers to 

peruse.  The Complaint attacks statements exclusive to the online article as 

defamatory (i.e., Mr. Lipton’s editorial notes accompanying the supporting public 

record e-mails) and, at its core, ignores a plain reading of those records which were 

published in the online version.  (Complaint, ¶ 78.)  Because a reasonable reading 

of the full story in context is required, these documents are particularly appropriate 

for review at the motion to dismiss stage.  See Byrd v. Hustler Magazine, Inc., 433 

So. 2d 593, 595 (Fla. 4th DCA 1983) (requiring reading in full context); Brown v. 

Tallahassee Democrat, Inc., 440 So. 2d 588, 589 (Fla. 1st DCA 1983) (same) 

(discussed infra).  Reading the News Story alongside the companion public records 

demonstrates the claims are ripe for disposition as a matter of law.   

 Florida law recognizes that cases involving First Amendment rights are 

particularly suited for early-stage disposition.  In defamation cases, a court has a 

"prominent function" in determining whether the case should be submitted to the 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 8 of 38



9 

jury.  Byrd, 433 So. 2d at 595.  To protect public debate and safeguard freedom of 

the press, courts have long favored dismissal of legally untenable claims at the 

earliest possible juncture.  See Stewart v. Sun Sentinel Co., 695 So. 2d 360, 363 

(Fla. 4th DCA 1997) (“pretrial dispositions are ‘especially appropriate’ because of 

the chilling effect these cases have on freedom of speech”) (quoting Karp v. Miami 

Herald Publ'g Co., 359 So. 2d 580, 581 (Fla. 3d DCA 1978)); see also Meyer v. 

City of Gainesville, No. 1:15cv185-MW/GRJ, 2016 WL 660907, at *1 (N.D. Fla. 

Feb. 18, 2016) (dismissing claims against the City of Gainesville, including slander 

claims on absolute privilege and immunity grounds). Such dispositions are 

routinely granted in favor of publishers in fair report privilege cases such as this 

one. See, e.g., Stewart, 695 So. 2d at 363; Alan v. Palm Beach Newspapers, Inc., 

973 So. 2d 1177, 1180 (Fla. 4th DCA 2008) (affirming summary judgment in favor 

of publisher on fair report grounds); Carson v. News-Journal Corp., 790 So.2d 

1120, 1122 (Fla. 5th DCA 2001) (same); Jamason v. Palm Beach Newspapers, 

Inc., 450 So. 2d 1130, 1132-33 (Fla. 4th DCA 1984) (same).  See also § 768.295, 

Fla. Stat. (2017) (Florida’s Anti-SLAPP law, which provides for accelerated 

dismissal of lawsuits designed to suppress free speech rights). 

 

 

 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 9 of 38



10 

B. The Defamation Count Fails as a Matter of Law Because 
Defendants Have a Privilege to Report on Government Records. 

 
1.      Florida’s Fair Report Privilege. 

Count I of the Complaint is a combined defamation/false light claim.3  

(Complaint, ¶ 137-45.)  To state a claim for defamation, Plaintiff must plead and 

prove the following elements: (1) a false and defamatory statement of and 

concerning him; (2) an unprivileged publication to a third party; (3) fault on the 

part of the publisher; and (4) damages.  Mile Marker, Inc. v. Petersen Publ’g, 

L.L.C., 811 So. 2d 841, 845 (Fla. 4th DCA 2002) (citing Thomas v. Jacksonville 

Television, Inc., 699 So. 2d 800, 803-04 (Fla. 1st DCA 1997)).  Plaintiff’s 

defamation claim fails the second prong as a matter of law because Defendants’ 

journalism is substantially true and protected by Florida’s fair report privilege.  In 

short, the statements cited in the Complaint are fair and accurate accounts of the 

contents of government records, namely Plaintiff’s public record e-mail 

correspondence.     

This privilege permits the news media “to report accurately on the 

information received from government officials.”  Rasmussen v. Collier Cty. 

Publ’g Co., 946 So. 2d 567, 570 (Fla. 2d DCA 2006); Stewart, 695 So. 2d at 362; 

Woodard v. Sunbeam Television Corp., 616 So. 2d 501, 502 (Fla. 3d DCA 1993).  

                                                            
3 Plaintiff’s failed false light claim is discussed in Section II.D. 
 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 10 of 38



11 

Its application is a question of law to be decided by the Court.  See Huszar v. 

Gross, 468 So. 2d 512, 515-16 (Fla. 1st DCA 1985).   

  The privilege encompasses a wide range of government activity including 

reporting on oral statements and records, government press releases, employment 

records, and complaint letters. 4  See, e.g., Steven H. v. Duval Cty. Sch. Bd., No. 

99-500-CIV-J-20C, 1999 WL 1427666, at *1 (M.D. Fla. Sept. 3, 1999) (statements 

provided by public school teacher/football coach); Carson, 790 So. 2d 1120 

(employment records); Stewart, 695 So. 2d at 362 (government press releases); 

Ortega v. Post-Newsweek Stations, Fla., Inc., 510 So. 2d 972, 976 (Fla. 3d DCA 

1987) (oral statements describing testimony of another); Angelastro v. Novotny, 

No. 2012-CA-000998-NC, 2013 WL 12144969 (Fla. Cir. Ct. July 2, 2013), per 

curiam aff’d, 145 So. 3d 838 (Fla. 2d DCA 2014) (complaint letters and 

government reports); Dickey v. Gannett Co., Inc., No. 09-28344, 2010 WL 

3581644 (Fla. Cir. Ct. Sept. 8, 2010) (video surveillance footage).    

                                                            
4 Under Florida law, a public record is defined as “all documents . . . made or 
received pursuant to law or ordinance or in connection with the transaction of 
official business by any agency.”  § 119.011(12), Fla. Stat. (2017).  The right to 
inspect public records is of constitutional magnitude.  See Art. I, §24, Fla. Const.  
Public employee e-mails related to official business qualify as public records.  See 
Rhea v. Dist. Bd. of Trs. of Santa Fe Coll., 109 So. 3d 851, 855 (Fla. 1st DCA 
2013) (finding professor e-mails public records and noting that “[t]he physical 
format of the record is irrelevant” with “electronic communications, such as e-
mail…covered just like communications on paper”) (citations omitted). 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 11 of 38



12 

This “fair report” or “official action” privilege exists to foster the free flow 

of information about government records and activities, thereby “enabl[ing] the 

public to receive information from government sources through the media in a 

timely, efficient manner.”  Vaillancourt v. Media Gen. Operations, Inc., 36 Media 

L. Rep. 1543, 1544 (Fla. Cir. Ct. May 3, 2007) (attached hereto as Exhibit C); 

Clark v. Clark, No. 93-47-CA, 1993 WL 528464, at *3 (Fla. Cir. Ct. June 22, 

1993) (“the privilege encourages the republication of information disseminated by 

government sources on the theory that the public should be informed about such 

statements and that the press is the logical vehicle to accomplish the task”).   

The privilege is broad and simply requires the publication be a 

substantially correct account of information contained in public records.  See, 

e.g., Rasmussen, 946 So. 2d at 570 (privilege applied because the publications 

were “substantially truthful” accounts); Alan, 973 So. 2d at 1180 (privilege 

applied because reporting of official proceeding was correct).  “It is not necessary 

that [the publication] be exact in every immaterial detail or that it conform to the 

precision demanded in technical or scientific reporting.  It is enough that it 

conveys to the persons who read it a substantially correct account of the 

proceedings.”  Woodard, 616 So. 2d at 502-03 (quoting Restatement (Second) of 

Torts § 611, cmt. f (1977)).   

 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 12 of 38



13 

Additionally, the privilege does not dictate that news organizations report on 

the contents of official files in sterile language.  Rather, news reporting may be 

“phrased to catch the . . . readership’s attention” without losing the protection 

afforded by the privilege.  Alan, 973 So. 2d at 1180.  In other words, the legal test 

does not turn on editorial style, but an evaluation of the publication’s substantial 

accuracy in its reporting on public records.  Id.; see also Jamason, 450 So. 2d at 

1132.  Even allegations that a journalist published with actual or constitutional 

malice cannot overcome this privilege.  See Jamason, 450 So. 2d at 1133 (“we fail 

to see how actual malice is pertinent to an accurate report of a judicial 

proceeding”); Fancher v. Lee Cty. Humane Soc’y, Inc., 25 Media L. Rep. 2565, 

2566 (Fla. Cir. Ct. July 14, 1997) (“Dr. Fancher’s allegations of actual malice . . . 

will not save this action from dismissal under the fair report privilege . . . [because] 

allegations of actual malice are irrelevant in actions concerning substantially 

accurate press reports on the government.”), rev. den., 717 So.2d 1011 (Fla. 2d 

DCA 1998) (attached hereto as Exhibit D).5   

 

                                                            
5  The terms “actual malice” or “constitutional malice” are derived from the U.S. 
Supreme Court’s landmark decision in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 
254 (1964).  The terms are shorthand for a high media fault standard that involves 
the publishing of known falsehoods or publication with reckless disregard for the 
truth.  Id. at 280.   

 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 13 of 38



14 

A plaintiff’s claim that the information contained in the government records 

is false is also irrelevant.  It is the publisher’s summary of the contents of the 

record that must be accurate.  Woodard, 616 So. 2d at 502 (privilege applies 

“even if the official documents contain erroneous information”); Ortega, 510 So. 

2d at 976 (press has no duty to independently determine accuracy of statements in 

government records); see also El Amin v. Miami Herald, 9 Media L. Rep. 1079, 

1081 (Fla. 11th Jud. Cir. 1983) (“The test of accuracy for purposes of the 

privilege requires that the publications be compared not with the events that 

actually transpired, but with the information that was reported from official 

sources.”) (citations omitted) (attached hereto as Exhibit E); accord Miller v. 

Twentieth Century Fox Int’l Corp., 29 Media L. Rep. 1087, 1092 (M.D. Fla. Oct. 

16, 2000) (“The Defendants’ only obligation was to ensure that it reported the 

contents [of public records] accurately.”) (attached hereto as Exhibit F).   

Once the fair report privilege attaches, it can be defeated only where the 

challenged report is not “reasonably accurate and fair” in describing the contents of 

the records.  Woodard, 616 So. 2d at 502 (citations omitted); see also Stewart, 695 

So. 2d at 362 (news reports of beatings by corrections officers privileged because 

there were “no material differences” between reports and information contained in 

official files); Ortega, 510 So. 2d at 977 (privilege applied to “substantially 

accurate” report of official proceeding).  To assess the privilege, the Court need 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 14 of 38



15 

only compare the complained of statements to the corresponding public records.  

2. Comparing the Statements Complained of to the Public Records  
Shows the Statements are Privileged. 

 
Despite the fair report privilege, Plaintiff seeks to impose liability on the  

Defendants for numerous statements—all of which are non-actionable.6  To 

demonstrate the privileged nature of these statements Defendants set forth the 

statements at issue and then compare the statements to the corresponding public 

record source information.     

Statements A-B 

 Statement A: “This is a great 3rd party approach to developing the 
advocacy that we’ve been looking to develop.’ Michael Lohius, the director of crop 
biometrics at Monsanto, wrote last year in an email as the company considered 
giving Dr. Folta an unrestricted grant.”  (Complaint, ¶ 55.)      

 Statement B:  “In August 2014, Monsanto decided to approve Dr. Folta’s 
grant for $25,000 to allow him to travel more extensively to give talks on the 
genetically modified food industry’s products.  (Id. ¶ 65.) 

In discussing the academic community’s ties to the food industry, the News 

Story discussed the fact that Plaintiff submitted a grant proposal to Monsanto that 

ultimately resulted in $25,000 being given to him; money that was designated to 

                                                            
6 Plaintiff repeatedly takes issue with the News Story and its alleged implications 
in introductory sections of the Complaint (see, e.g., Complaint, ¶¶ 22-24, 36-44, 
49-51) that are repetitive and derivative of the statements focused on here, that is, 
those contained in Section C of the Complaint (¶¶ 52-116), “The Malicious and 
Defamatory Falsehoods.”  Those latter statements are the crux of the Complaint 
and fully encapsulate the claims made within this lawsuit.    

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 15 of 38



16 

fund speaking engagements discussing how to effectively communicate GMO 

science.   

Plaintiff, however, focuses on semantics, insisting he never received an 

“unrestricted grant” from Monsanto and alleging that the monies received took the 

form of an “unrestricted gift” to UF.  (Id. ¶¶ 52, 56-58.)  He further claims that 

Defendants knew he had never “received a penny from Monsanto or other” entities 

to support his travel.  (Id. ¶ 53.)  Finally, Plaintiff alleges that he does not give 

presentations about GMO food industry products and instead teaches about GMO 

technology and how to communicate that science to the public.  (Id. ¶ 66.)  All of 

these allegations are contradicted by his own records.   

Public Records Supporting Statements A-B: On July 15, 2014, Plaintiff e-

mailed Keith Reding at Monsanto a proposal requesting $25,000 to travel and 

teach university “faculty, staff, and students how to most effectively communicate 

topics in biotechnology.” (Ex. B, pp. 95, 97, 103-04.)7  That same proposal 

suggests the $25,000 project be funded “as a SHARE contribution (essentially 

unrestricted funds) [because] it is not subject to IDC and is not in a ‘conflict-of-

interest’ account.  In other words, SHARE contributions are not publicly noted.”  

(Id. p. 104.)  Two days later, in a July 16 e-mail from Monsanto representative 

                                                            
7 Page references to Exhibit B correspond to the inserted, paginated page numbers 
in the lower right-hand corner of each page of the exhibit.  

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 16 of 38



17 

Carolyn Daly to Plaintiff, Ms. Daly states that she “will work with [Plaintiff] to 

create an unrestricted grant payment in the amount of $25,000.”  (Id. p. 105.)  The 

funding was also referred to as an “unrestricted grant” in another Monsanto e-mail 

dated July 16, 2014 from Michael Lohuis.  (Id.)  Finally, in an August 8, 2014, 

letter to Plaintiff, Monsanto provides the funds, and explicitly states, “Please 

accept this unrestricted grant in the amount of $25,000.00 which may be used at 

your discretion in support of your research and outreach projects.”  (Id. p. 110.)   

Plaintiff’s related claim that the Defendants knew he had never taken “a 

penny” from Monsanto or other industry players is belied by additional 

communications that: (1) document The Biotech Industry Organization’s funding 

of Plaintiff’s October 2014 trip to Pennsylvania to testify before a state legislative 

committee in opposition to proposed GMO labeling legislation  (Id. pp. 121-138.); 

(2) suggest the HCIA—a non-profit that includes Monsanto and other major 

biotechnology companies as “members”—supported Plaintiff’s July 2013 travel 

costs to Kaua’i to testify in opposition to proposed anti-GMO legislation (Id. pp. 

23-35.);8 (3) reveal that Ketchum—which was hired by The Biotechnology 

Industry Organization—paid for Plaintiff’s December 2013 trip to Washington, 

                                                            
8 Plaintiff admits that HCIA paid for this trip as evidenced in his own 
“transparency report” that he now publishes on his blog.  The first entry on that 
report notes that HCIA paid $4,322.08 in travel costs for this trip.  See 
https://drive.google.com/file/d/0B-80pGeLdmnpSHlPU1h5Q01uZGM/view. 
  

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 17 of 38



18 

D.C., where he participated in various “Q&A” sessions about GMO technology  

(Id. pp. 56, 59, 70.); and (4) reveal that in August 2014 Plaintiff gave a lecture at 

Monsanto headquarters titled “Reframing Biotechnology Communication,” for 

which his hotel room was “prepaid by Monsanto.”  (Id. pp. 107, 111.)         

Statements C-D 

 Statement C: Quoting the phrase “Keep it up!” in reference to Plaintiff 
speaking in support of GMO science.  (Complaint, ¶ 71.) 

 Statement D: Use of the term “recruited” to refer to industry seeking out 
Plaintiff.  (Id. ¶¶ 72-73.) 
 

The News Story factually reported on various correspondence between 

Plaintiff and industry representatives, many of which highlight industry desires to 

have Plaintiff defend GMO science, and Plaintiff’s willingness to do so.  Again, 

each is supported by the source records. 

Public Records Supporting Statements C-D: Statement C speaks for itself  

and is used by Bill Mashek of Ketchum in a May 12, 2014, e-mail to Plaintiff 

where he is praised for continuing to speak out in support of GMO technology, in 

this case taking the form of an Orlando Sentinel editorial.  (Ex. B, pp. 84-86.)  

Moreover, other e-mails from Mr. Mashek acknowledge that Ketchum “work[s] 

with a few experts at the University of Florida” including Plaintiff.  (Id. p. 71.)  

This association, however apparently distressing for Plaintiff, cannot be denied.  

Plaintiff also actively participated in signing his name to answers on GMO-related 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 18 of 38



19 

questions for the industry-funded (including Monsanto) and Ketchum-sponsored 

website GMOAnswers, at times only lightly editing supplied, pre-drafted 

responses.  (Id. pp. 10-20, 45-47, 79.)        

Furthermore, use of the term “recruited” (Statement D) is a fair and accurate  

characterization of Plaintiff’s continued willingness to answer the call of industry 

to speak out in favor of GMO science.  E-mails indeed show that on multiple 

occasions industry approached Plaintiff and sought his help in this regard—for 

example, his providing content for GMOAnswers or offering strategies on how to 

counter GMO-labeling legislative initiatives.  (Id. pp. 7-9, 10-22, 36-47, 77-79, 90-

91, 109, 139-144, 162-69. The specifics of these communications are discussed 

below in support of Statement E.)   

Statement E 

 Statement E: “By the middle of 2014, Dr. Folta and Monsanto had taken 
steps to formalize their relationship, with Dr. Folta planning a trip, at the 
company’s expense, to its headquarters and the company considering a grant to 
Dr. Folta for helping promote G.M.O. technologies.” 9  (Complaint, ¶ 78.)   
 

The News Story also discussed the fact that around the time Monsanto was 

considering Plaintiff’s $25,000 grant proposal, Plaintiff spoke at company 

                                                            
9 This quotation is not actually found in the text of the News Story but is found in 
Mr. Lipton’s online, embedded annotations to the public record e-mail 
communications.  See the annotations to the relevant supporting e-mails, Ex. B, p. 
176. 
 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 19 of 38



20 

headquarters, at Monsanto’s invitation and with Monsanto paying for related travel 

costs.  Plaintiff disputes the fact that travel expenses were paid for by Monsanto.  

(Id. ¶ 79.)  He also takes issue with the fact that the News Story describes his 

relationship with Monsanto as just that, a “relationship.” (Id. ¶¶ 78-80.)  Once 

again, the public record details related to this trip including comped hotel 

expenses, the grant, and Plaintiff’s ongoing association with Monsanto contradict 

his allegations.   

Public Records Supporting Statement E: E-mails again tell the story of 

Plaintiff’s multi-faceted relationship with Monsanto.  First, it is clear that 

Monsanto paid for Plaintiff’s hotel costs related to this trip.  (Ex. B, p. 111.)   As 

for Plaintiff’s “relationship” with Monsanto, in addition to the wealth of e-mails 

previously discussed that catalogue Monsanto’s $25,000 grant and the funding of 

various trips by Monsanto and other industry interests, e-mails also reveal that 

Plaintiff consistently offered to be a voice to which Monsanto could turn to in 

times of need.   

As early as April 2013 Plaintiff tells Monsanto’s Keith Reding to, “[k]eep 

me in mind if you ever need a good public interface, with no corporate ties, that 

knows the subject inside and out and can think on his feet.”  Plaintiff then explains 

that he has “changed quite a few minds” regarding GMOs and is “always here and 

glad to help.”  (Id. pp. 7, 9.)  This blossoming relationship—ultimately solidified 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 20 of 38



21 

by the $25,000 grant in 2014 and for which Plaintiff “promise[d] a solid return on 

the investment” (Id. p. 109.)—was documented in numerous other e-mails wherein 

Monsanto representatives request assistance speaking in favor of GMO science 

including: (1) a 2013 request to respond to negative comments about GMO food in 

Elle magazine to which Plaintiff indicated a “strong response” was needed, 

ultimately posting one (Id. pp. 21-22.); (2) a 2013 request to author a policy brief 

on GMO activism that was eventually published under the title “Anti-GMO 

Activism and Its Impact on Food Security”  (Id. pp. 36-44.); and (3) a 2015 request 

to provide pro-GMO content to WebMD, to which Plaintiff agreed (Id. pp. 162-

69.).         

As noted above, Plaintiff was also heavily involved in providing content to 

be posted on the GMOAnswers website.  (Id. pp. 10-20, 45-47, 79.)  His 

“willingness to get into the fray, both in and out of GMO Answers” was praised by 

Cathleen Enright of The Biotechnology Industry Organization, with Plaintiff 

writing in response that “companies need to stand up to pressure, not to bend” so 

“[c]all me whenever you need some extra assistance.  I’m here.”  (Id. p. 77.)   

Plaintiff’s eagerness to engage on GMOAnswers was also evident in his offer to 

Ketchum to confer “even on nights/weekends.”  (Id. p. 12.)    

Finally, throughout 2014, Plaintiff actively engaged with Monsanto 

representatives to discuss strategies to combat anti-GMO legislation.  This 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 21 of 38



22 

included not only his previously mentioned testimony and “Q&A” sessions but 

also a willingness to sign onto a letter (“I’m glad to sign on to whatever you like, 

or write whatever you like”) proposed by Monsanto opposing Colorado and 

Oregon GMO food labeling campaigns and his offering suggestions on how best to 

sway public opinion through television advertisements.  (Id. pp. 139-44.)  Plaintiff 

also provided thoughts on promoting pro-GMO federal legislation through public 

relations campaigns. (Id. pp. 90-91.) 

Statements F-J 

 Statement F: “campaign to publicly defend genetically modified 
technologies.” (Complaint, ¶ 82.) 
 
 Statement G: “Misinformation campaign in ag biotech is more than 
overwhelming,’ Yong Gao, then Monsanto’s global regulatory policy director 
explained in an April 2013 email to Dr. Folta as the company started to work 
closely with him. ‘It is really hurting the progress in translating science and 
knowledge into ag productivity.’”  (Id. ¶ 88.) 
 
 Statement H: “Dr. Folta is among the most aggressive and prolific biotech 
proponents, although until his emails were released last month, he had not publicly 
acknowledged the extent of his ties to Monsanto.” (Id. ¶ 93.) 
 
 Statement I: “[Dr. Folta] has a doctorate in molecular biology and has 
been doing research on the genomics of small fruit crops for more than a decade.  
Monsanto executives approached Dr. Folta in the spring of 2013 after they read a 
blog post he had written defending industry technology.”  (Id. ¶ 97.) 
 
 Statement J: “Dr. Folta is one of many academics the biotech industry has 
approached to help [Monsanto] defend or promote its products, the emails show.”  
(Id. ¶ 100.)   
 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 22 of 38



23 

The News Story also laid out certain background facts about how industry 

and academia found their way to one another and ultimately worked together to 

promote GMO science.  Once again, Plaintiff alleges the e-mails documenting this 

relationship were reported in a manner that attacked his scientific integrity.  But, 

once again, the statements are supported by the records relied upon to write the 

News Story.   

Public Records Supporting Statement F:  As noted above, a wealth of 

public records support the assertion that Plaintiff was more than willing to (1) 

advocate for GMO technology (e.g., “Call me whenever you need some extra 

assistance.  I’m here.”)  (Ex. B, p. 77.); (2) publish supportive articles and other 

pieces (e.g., his Orlando Sentinel editorial in support of GMO science)  (Id. pp. 84-

86); and (3) discuss with industry representatives ways to influence the public 

debate and counter legislative attempts to regulate GMO food products (e.g., his 

willingness to sign on to letters opposing anti-GMO legislation and offering 

suggestions on how best to craft television spots aimed at influencing GMO 

skeptics) (Id. pp. 139-44.)  This statement is a fair characterization of those 

activities and all of the communications discussed above in support of Statement E 

apply with equal force here. 

Public Records Supporting Statement G :  Plaintiff takes issue with this 

statement because of its characterization that Plaintiff began to “work closely” with 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 23 of 38



24 

Monsanto.  Once again, the public records reveal direct communications between 

Plaintiff and Monsanto around this timeframe, with Plaintiff willingly advocating 

for GMO science at Monsanto’s request (e.g., at Monsanto’s request, posting a 

“strong response” to anti-GMO comments in Elle magazine) and accepting 

Monsanto-backed travel funding.  (Ex. B, pp. 6, 10-12, 21-22, 36-44, 110.)  

Defendants are free to characterize that relationship as “close” based on the 

revealed records. 

Public Records Supporting Statement H:  The records reveal that Plaintiff 

sought to shield the $25,000 from public scrutiny when he proposed the grant be 

funded as a “SHARE contribution” which would not be in a “conflict-of-interest 

account,” meaning it would not be “publicly noted.”  (Id. p. 104.)  Furthermore, 

Plaintiff’s frequent and enthusiastic willingness to support industry calls to defend 

GMO science, including the 24/7 availability for GMOAnswers and his Orlando 

Sentinel editorial that he described as not being written in a “soft voice,” was fairly 

described as “aggressive” and “prolific.”  (Id. pp. 12, 85.)  Finally, the 

communications discussed above in support of Statement E provide additional 

support for this claim.  

Public Records Supporting Statements I-J: Public records show 

Monsanto’s early correspondence with Plaintiff came in April 2013 when Keith 

Reding reached out to Plaintiff after reading Plaintiff’s comment posted to an 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 24 of 38



25 

online GMO article.  Plaintiff then corresponds with Reding, essentially 

commenting that the GMO debate needs scientists’ input to dispel misinformation.  

(Id. pp. 6-7.)  This, of course, marked the beginning of Plaintiff’s relationship with 

Monsanto and its related industry/PR partners, a relationship that, among other 

things, led to him writing multiple articles and testifying in support of the same 

GMO science advocated by industry. 

Statements K-M 

 Statement K: “The emails provide a rare view into the strategy and tactics 
of a lobbying campaign that has transformed ivory tower elites into powerful 
players.  The use by both sides of third-party scientists and their supposedly 
unbiased research, helps explain why the American public is often confused as it 
processes the conflicting information.”  (Complaint, ¶ 74-76.) 
 
 Statement L: “Dr. Folta, the emails show, soon became part of an inner 
circle of industry consultants, lobbyists, and executives who devised strategy on 
how to block state efforts to mandate G.M.O. labeling and, most recently, on how 
to get Congress to pass legislation that would preempt any state from taking such a 
step.”  (Id. ¶ 102.) 
 
 Statement M: “…The company was debating how to defeat labeling 
campaigns last year in Colorado and Oregon.  Dr. Folta, included in the email 
chain, agreed. ‘We can’t fight emotion with lists of scientists,’ Dr. Folta wrote to 
Lisa Drake, the Monsanto lobbyist. ‘It needs a connection to farming mothers.” 
(Id. ¶ 107.) 

 
The News Story also detailed Plaintiff’s numerous cross-country  

trips where he testified before governmental bodies against Anti-GMO legislation 

and discussed ways to influence public opinion on GMO science.     

 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 25 of 38



26 

Public Records Supporting Statements K-M: As discussed previously,  

multiple records show Plaintiff directly strategized with industry insiders regarding 

how to combat anti-GMO legislation.  Moreover, at industry urging, he testified in 

favor of GMO science before public bodies considering such legislation. As to 

Statement K, it is nothing more than a fair and accurate, aggregate view of what 

Plaintiff’s e-mails reveal regarding how industry utilized academics to devise and 

implement public relations and legislative strategy.  For Plaintiff to now claim his 

role was unfairly portrayed is disingenuous when industry representatives like the 

HCIA noted he was “part of our overall public education strategy” whose goal was 

to get the Kaua’i “Council to oppose the bill,” with DuPont personnel providing 

Plaintiff and others strategy notes.  (Ex. B, pp. 23-26)  Statement M lifts verbatim 

quotes from Plaintiff’s own emails.  (Id. p. 142.)  Once again, Plaintiff cannot 

divorce himself from the story his own records tell.   

* * * 

  The law is clear that inherent negative inferences from public records 

cannot support a defamation claim.  See Alan, 973 So. 2d at 1180.  Plaintiffs 

cannot avoid the fair report privilege by asserting, as Plaintiff does here, that the 

accurate reporting of potentially unflattering facts created a negative implication.  

See Alan, 973 So. 2d at 1180 (finding statements in newspaper report privileged 

and that “[w]hile some of the statements . . . may be viewed as painting [Plaintiff] 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 26 of 38



27 

in a negative light, this alone does not rise to actionable defamation”).  In Alan, the 

plaintiff was an attorney who was charged with accessory after the fact to murder, 

threats or extortion, tampering with a witness, and solicitation to commit perjury.  

Id. at 1178.  The newspaper reported on the charges, relying on the arrest warrant, 

the probable cause affidavit and testimony at trial.  Id. at 1178-79.  Once Alan was 

acquitted, he sued the newspaper for defamation.  Id. at 1178.  The court found the 

paper’s reporting—based on the public documents and testimony—was privileged 

even though it painted Alan in a negative light and may have been phrased in a 

way to catch its readership’s attention.  Id. at 1179-80.  See also Jeter v. 

McKeithen, No. 5:14-cv-00189-RS-EMT, 2014 WL 4996247, at *2 (N.D. Fla. Oct. 

7, 2014) (dismissing case on Florida fair report privilege grounds and noting such 

that the privilege applies with full force in cases of claimed defamation by 

implication).  Simply put, Plaintiff cannot avoid the factual trail of his e-mails by 

complaining those carefully and accurately reported facts show Plaintiff in a 

negative light. 

   As demonstrated above, a review of the supporting records establishes that 

the News Story is a truthful recounting of Plaintiff’s own words and 

communications and is, therefore, protected by the fair report privilege. 

 

 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 27 of 38



28 

C. The Statements Complained of in the News Story are Incapable of 
 Having the Defamatory Meanings Alleged.  
 
Unable to refute the immutable plain meaning of his own e-mail exchanges, 

Plaintiff is left to conjure up claims that the News Story somehow implied 

defamatory untruths about him.10  Those assertions are baseless.   

It is for the Court in the first instance to decide whether a publication is 

capable of a defamatory meaning.  See Rubin v. U.S. News & World Rep., Inc., 

271 F.3d 1305, 1306-08 (11th Cir. 2001) (affirming dismissal of defamation by 

implication claim because no reasonable reader would have concluded that 

plaintiff, who owned a gold refining business, was involved in the illegal gold 

trade simply because he was interviewed for a story discussing the small fraction 

of the trade that was illegitimate).  Additionally, the law also counsels that 

plaintiffs cannot simply cherry pick; the alleged defamatory statement(s) must be 

read in the context of the entire article.  See Carroll v. TheStreet.com, Inc., No. 11-

CV-81173, 2014 WL 5474061, at *11 (S.D. Fla. July 10, 2014) (“However, the 

                                                            
10 Plaintiff alleges a libel per quod claim based on alleged implications derived 
from the News Story.  This is in contrast to a per se claim where the defamatory 
nature of the statement is evident on its face.  In libel per quod claims, special 
damages must be plead with particularity.  Plaintiff has failed to do so, thus 
necessitating dismissal of the defamation claim on this ground too.  See Frieder v. 
Prince, 308 So. 2d 132, 134 (Fla. 3d DCA 1975) (“[i]n addition, the amended 
complaint does not state with specificity the appellant’s claim of special damages, 
a clear prerequisite in an action based upon libel per quod”) (citations omitted). 
 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 28 of 38



29 

Court cannot view the defamatory remarks in a vacuum. It must view the Article as 

a whole.”); Brown v. Tallahassee Democrat, Inc., 440 So. 2d 588, 589 (Fla. 1st 

DCA 1983) (stating the “allegedly defamatory publication must be considered in 

its entirety rather than with an eye constrained to the objectionable feature alone.”).  

Where a plaintiff’s reading is strained, a “court has a ‘prominent function’ in 

determining whether a statement is defamatory, and if a statement is not capable of 

a defamatory meaning, it should not be submitted to a jury.” Ranbaxy Labs, Inc. v. 

First Databank, Inc., No. 3:13-cv-859-J-32MCR, 2015 WL 3618429, at *3 (M.D. 

Fla. June 9, 2015) (quoting Smith v. Cuban Am. Nat'l Found., 731 So. 2d 702, 704 

(Fla. 3d DCA 1999)). 

Further, to decide whether a statement is capable of a defamatory meaning, 

courts must take an objective approach and “evaluate the publication, not by 

‘extremes, but as the common mind would naturally understand it.’”  Byrd, 433 So. 

2d at 595 (finding that re-touched photograph resulting in subject giving obscene 

gesture could not, in light of caption making clear photograph was altered, be 

viewed as implying subject posed making the gesture) (citation omitted).  See also 

Valentine v. C.B.S., Inc., 698 F.2d 430, 431-32 (11th Cir. 1983) (finding plaintiff’s 

claim that Bob Dylan song lyrics implied she was part of conspiracy to convict 

Rubin “Hurricane” Carter was not reasonable because none of the lyrics 

mentioning her related to the conspiracy and noting “[a] review of the entire song 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 29 of 38



30 

makes it clear this interpretation is not reasonably possible…plaintiff's 

interpretation does not construe the words as the common mind would understand 

them but is tortured and extreme.”).   

The supposed defamatory implications in this case,11 which are interrelated 

and peppered throughout the Complaint, distill to the following themes: (1) that 

Plaintiff was “nothing more than a paid industry salesman” (Complaint, ¶ 68); (2) 

that Plaintiff was a “puppet” of industry who coordinated to mislead the public and 

compromised his own scientific integrity (Id. ¶¶ 69-74); (3) that he was a “client” 

or “employee” of Monsanto (Id. ¶¶ 78-80); and (4) that he stood ready to defend 

Monsanto and was a lobbyist who would “lie for money” (Id. ¶¶ 86-87, 90, 93, 95, 

99-100).  The News Story does not say or imply any of those things. 

When the News Story is considered as a whole and the statements 

complained of put in proper context, it becomes clear that it was not an attack on 

Plaintiff but, rather, a balanced look at the overall food industry practice—both pro 

and anti-GMO—of soliciting academics to further their messages.  Like the 

                                                            
11 Incredibly, to further the false narrative that Defendants were targeting Plaintiff, 
the Complaint contains purported quotations from the News Story that simply are 
not there.  For example, the “quotations” found in paragraphs 49 and 83 of the 
Complaint, “enlist[ing] scientists – the soldiers doing the work for their industry” 
and “how does it feel to be a tool of the industry?” do not appear in the News 
Story.  He also claims that Defendants stated that he had taken industry money to 
fund his research and salary.  (Complaint ¶ 21.)  It simply does not say that and in 
fact states that he was not personally compensated.   

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 30 of 38



31 

plaintiffs in Rubin, Byrd, and Valentine, Plaintiff seeks to stack and twist sourced 

facts set forth within the story to contrive a litany of implications, all the while 

ignoring statements that flatly refute his reading.  For example, quoting an industry 

representative as saying “Keep it Up!” is simply does not imply anything 

defamatory.  Likewise, truthfully describing Plaintiff as having a “relationship” 

with Monsanto or that he was an “aggressive” proponent of GMO science cannot 

be reasonably read to imply that the Monsanto relationship was unethical or 

otherwise compromised.  These examples typify Plaintiff’s entire approach to the 

News Story and the litany of allegedly offensive statements catalogued in the 

Complaint.   

The same is true about Plaintiff’s claims that the photographs and headlines 

accompanying the News Story, along with layout elements of the same result in 

similar implications.  (Id. ¶¶ 31-47).  The similar online and print headlines for the 

News Story: “Food Industry Enlisted Academics in G.M.O. Lobbying War, Emails 

Show” and “Emails Reveal Academic Ties In a Food War.  Industry Swaps Grants 

for Lobbying Clout” cannot reasonably be read to imply Plaintiff himself had 

nefarious relationship with industry.  The News Story, which must be considered 

in full, explicitly makes clear that no evidence suggested Plaintiff was 

compromised in any way and includes his supporting quotations.  The picture 

Plaintiff complains about is another notable example of his hypersensitivity.  He 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 31 of 38



32 

claims the picture purposefully portrayed him as some kind of evil, corporate 

scientist, “seen in a laboratory with petri dishes, metal racks, and indoor plants 

under fluorescent lamps.”  (Id. at ¶¶ 41-42.)  But that public record photograph is 

by a UF-credited photographer, and is virtually identical to one UF has used in 

press releases about Plaintiff.12  Finally, Plaintiff’s claim that the News Story’s 

layout (Id. ¶¶ 36-39, 44) implies negative implications is equally overreaching and 

unreasonable.  No reasonable reader would draw implications simply from where 

photographs appear in the News Story in relation to each other, or story text.      

All told, Plaintiff’s true grievance is the one he admits was regrettable and 

one he understands “100 percent”: that after reading a factual account of his 

activities some members of the public may independently form the opinion that he 

became too close to industry.  Plaintiff cannot ignore the statements in the News 

Story that contradict his allegations, mainly: (1) that the organic food industry and 

its academic partners are equally profiled, “Like the biotech companies, organic 

industry executives believed they could have more influence if they pushed their 

message through academics;” (2) the News Story explicitly states that “[t]here is 

no evidence that [Plaintiff’s] academic work was compromised” and that “Dr. 

Folta was not personally compensated” by Monsanto or any other industry party, 

                                                            
12 See, e.g., Kevin Folta receives 2016 Borlaug CAST Communication Award, 
http://ufgi.ufl.edu/kevin-folta-receives-2016-borlaug-cast-communication-award/. 
 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 32 of 38



33 

also including a quote from Plaintiff’s testimony in Hawaii reiterating that fact; 

and (3) the News Story quotes Plaintiff as saying “[n]obody tells me what to say, 

and nobody tells me what to think” and that “[e]very point I make is based on 

evidence.”  

The alleged implications that Plaintiff aligned with industry to do its bidding 

and was willing to sacrifice his integrity in the process are objectively 

unreasonable, extreme, and contradicted by those portions of the News Story 

Plaintiff would have this Court ignore.  They should, therefore, not be credited.   

Finally, to the extent elements of the News Story are read to in any way 

editorialize about certain facts those would be protected opinion incapable of a 

defamatory meaning.  See Beck v. Lipkind, 681 So. 2d 794, 795 (Fla. 3d DCA 

1996) (“‘[O]pinions cannot be defamatory’…‘Pure opinion occurs when the 

defendant makes a comment or opinion based on facts which are set forth in the 

article or which are otherwise known or available to the reader or listener as a 

member of the public.’”) (citations omitted).  Words such as “recruited,” 

“aggressive,” and “prolific” (Complaint ¶¶ 72-73, 93) are reasonable opinions 

based on the facts disclosed in the News Story.   

For these additional reasons, dismissal is appropriate.     

 

 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 33 of 38



34 

D. Florida Does Not Recognize False Light. 

Count I of the Complaint bears a combined title of Defamation/False Light 

predicated on the alleged “implications,” “innuendos,” and “misrepresentations” in 

the News Story.  (Complaint, ¶ 138).  However, to the extent Count I is read to 

plead an independent claim for false light it must be dismissed because the Florida 

Supreme Court ruled almost a decade ago that the tort does not exist in Florida.  

See Jews for Jesus, Inc. v. Rapp, 997 So. 2d 1098, 1108 (Fla. 2008) (“Because 

defamation by implication applies in circumstances where literally true statements 

are conveyed in such a way as to create a false impression, we conclude that there 

is no meaningful distinction on that basis to justify recognition of false light as a 

separate tort.”); Dowbenko v. Google Inc., 582 Fed. Appx 801, 804 (11th Cir. 

2014) (applying Jews for Jesus, Inc. and affirming dismissal of false light claim). 

E. Plaintiff’s Intentional Infliction of Emotional Distress Claim   
is Barred. 

Count II of the Complaint is for intentional infliction of emotional distress 

allegedly caused by Defendants’ publication of the News Story.  (Complaint, ¶¶ 

146-49).  Such derivative and duplicative claims are barred by Florida’s “single 

cause of action rule,” which provides that the publication of allegedly defamatory 

material gives rise to one cause of action: defamation.  Fridovich v. Fridovich, 598 

So. 2d 65, 70 (Fla. 1992).  Florida courts “look for the reality, and the essence of 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 34 of 38



35 

the action and not its mere name.”  Orlando Sports Stadium, Inc. v. Sentinel Star 

Co., 316 So. 2d 607, 609 (Fla. 4th DCA 1975) (internal quotation omitted).      

As the Florida Supreme Court has explained, a plaintiff cannot make an end-

run around a valid defense to defamation “by simply renaming the cause of action 

and pleading the same facts” as those that would be alleged in support of a 

defamation claim.  Fridovich, 598 So. 2d at 69 (rejecting duplicative cause of 

action for intentional infliction of emotional distress in defamation case).  The 

purpose of the rule is to ensure that a plaintiff does not use alternative tort claims 

to evade the strict requirements of defamation law.  Id. at 69-70; Orlando Sports 

Stadium, Inc. v. Sentinel Star Co., 316 So. 2d 607, 609 (Fla. 4th DCA 1975) 

(explaining that a plaintiff cannot skirt the strict requirements of defamation “by 

the simple expedient of redescribing the libel action to fit a different category of 

intentional wrong”).  The rule also prevents litigants from making an end run 

around the privileges, protections, and defenses available in defamation actions by 

simply renaming their defamation claims as some other tort.  Id.; see also Callaway 

Land & Cattle Co., Inc. v. Banyon Lakes C. Corp., 831 So. 2d 204, 208 (Fla. 4th 

DCA 2002). 

“[R]egardless of privilege, a plaintiff cannot transform a defamation action 

into a claim for intentional infliction of emotional distress simply by characterizing 

the alleged defamatory statements as ‘outrageous.’”  Fridovich, 598 So. 2d at 70 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 35 of 38



36 

(citing Boyles v. Mid-Florida Television Corp., 431 So. 2d 627, 636 (Fla. 5th DCA 

1983), approved on other grounds, 467 So. 2d 282 (Fla. 1985)).  Because 

Plaintiff’s intentional infliction of emotional distress claim is based entirely on the 

same allegations which give rise to his defamation claim, it must be dismissed.  

 III. CONCLUSION 

For these reasons, Defendants The News York Times Company and Eric 

Lipton respectfully request the Court grant this Motion and dismiss with prejudice 

Plaintiff’s Amended Complaint as a matter of law.     

REQUEST FOR ORAL ARGUMENT 

 Defendants request oral argument on this motion and estimate that sixty (60) 

minutes will be required.   

 Respectfully submitted, 
 
THOMAS & LOCICERO PL 
 
/s/ Gregg D. Thomas          
Gregg D. Thomas 
  Florida Bar No. 223913 
Carol Jean LoCicero 
   Florida Bar No. 603030 
Mark R. Caramanica 
   Florida Bar No. 110581 
601 South Boulevard 
Tampa, FL 33606 
Telephone: (813) 984-3060 
Facsimile: (813) 984-3070 
gthomas@tlolawfirm.com 
clocicero@tlolawfirm.com 
mcaramanica@tlolawfirm.com 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 36 of 38



37 

secondary e-mail addresses: 
abeene@tlolawfirm.com 
tgilley@tlolawfirm.com 
 
Attorneys for The New York Times 
Company and Eric Lipton 

 

LOCAL RULE 7.1(F) CERTIFICATION 

 I HEREBY CERTIFY that the foregoing memorandum of law contains 
7,963 words, with such word count incorporating all portions of this document 
subject to the limitations imposed under Local Rule 7.1(F).    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 37 of 38



38 

CERTIFICATE OF SERVICE 

I HEREBY CERTIFY that a true and correct copy of the foregoing 

document is being electronically filed and will be furnished via CM/ECF and via 

electronic mail on October 19, 2017, to: 

James J. Evangelista 
Bryan D. Hull 
Bush Ross, P.A. 
1801 North Highland Avenue 
Tampa, FL 33602 
P.O. Box 3913 
Tampa, FL 33601-3913 
jevangelista@bushross.com 
bhull@bushross.com 
osmith@bushross.com 
jlantz@bushross.com 

James E. Beasley, Jr. 
Lane R. Jubb, Jr. 
The Beasley Law Firm, LLC 
1125 Walnut Street 
Philadelphia, PA 19107 
Jim.Beasley@BeasleyFirm.com 
Lane.Jubb@BeasleyFirm.com 
Roseann.Diorka@BeasleyFirm.com 
Janet.Volpe@BeasleyFirm.com  

  
 
 

/s/ Gregg D. Thomas    
Attorney 

Case 1:17-cv-00246-MW-GRJ   Document 28   Filed 10/19/17   Page 38 of 38


