ILSI är en livsmedelsindustrigrupp som föreslår nya studier

Skriva ut E-post Dela Tweeta

Nyhetssläpp

För omedelbar släpp: Söndag 17 majth 2020 kl 8 EDT
För mer information kontakta: Gary Ruskin +1 415 944 7350

Den inflytelserika globala ideella gruppen International Life Sciences Institute (ILSI) säger att dess uppdrag är att "förbättra allmänhetens välbefinnande", men en studie publicerad idag i Public Health Nutrition tillför bevis för att det i själva verket är en livsmedelsindustrigrupp.

Studien, baserad på dokument som erhållits av US Right to Know via statliga offentliga registerförfrågningar, avslöjade "ett aktivitetsmönster där ILSI försökte utnyttja trovärdigheten hos forskare och akademiker för att stärka branschpositioner och främja branschutvecklat innehåll vid sina möten, journal och andra aktiviteter. ”

"ILSI är snedig eftersom de säger att de arbetar för hälsa när de verkligen försvarar livsmedelsindustrin och dess vinster", säger Gary Ruskin, verkställande direktör för US Right to Know, en konsument- och folkhälsogrupp. "Över hela världen är ILSI centralt för livsmedelsindustrins produktförsvar, för att hålla konsumenterna köpande av ultrabehandlad mat, sockerhaltiga drycker och annan skräpmat som främjar fetma, typ 2-diabetes och andra sjukdomar."

Studien avslöjar hur ILSI främjar livsmedels- och jordbruksindustrins intressen, inklusive:

• ILSI: s roll när det gäller att försvara kontroversiella livsmedelsingredienser och undertrycka åsikter som är ogynnsamma för industrin;
  • att företag som Coca-Cola kan öronmärka bidrag till ILSI för specifika program; och,
  • hur ILSI använder akademiker för sin auktoritet men tillåter industrins dolda inflytande i sina publikationer.

I studien kräver medförfattarna att ILSI ska erkännas som en privat sektor snarare än en oberoende vetenskaplig ideell organisation.

Studien avslöjar också nya detaljer om vilka företag som finansierar ILSI och dess filialer. Till exempel:

• ILSI Nordamerikas utkast till IRS-formulär 2016 990 visar ett bidrag på 317,827 200,000 dollar från PepsiCo, bidrag över 100,000 XNUMX dollar från Mars, Coca-Cola och Mondelez och bidrag över XNUMX XNUMX dollar från General Mills, Nestle, Kellogg, Hershey, Kraft, Dr Pepper Snapple Group , Starbucks kaffe, Cargill, Unilever och Campbell Soup.
  • ILSI: s utkast till Internal Revenue Service formulär 2013 visar att det fick 990 337,000 dollar från Coca-Cola och mer än 100,000 XNUMX dollar vardera från Monsanto, Syngenta, Dow AgroSciences, Pioneer Hi-Bred, Bayer Crop Science och BASF.
  • År 2012 fick ILSI 528,500 500,000 dollar i bidrag från CropLife International, 163,500 XNUMX dollar från Monsanto och XNUMX XNUMX dollar från Coca-Cola.

Nyligen har det skett en våg av utredningsarbete om ILSI och dess globala inflytande. I januari förra året, två artiklar av Harvard Professor Susan Greenhalgh, i BMJ och den Journal of Public Health Policy, avslöjade ILSI: s inflytande på den kinesiska regeringen i frågor relaterade till fetma. I juni förra året släppte medförfattarna till dagens studie en tidigare studie om ILSI i tidskriften Globalization and Health. I september förra året publicerade New York Times en artikel om ILSI med titeln En skuggig branschgrupp formar matpolitik runt om i världen. I april släppte den ideella företagsansvaret en rapport om ILSI med titeln “Partnerskap för en ohälsosam planet. "

ILSI ingår som en ideell organisation 501 (c) (3) med säte i Washington DC. Det grundades 1978 av Alex Malaspina, en tidigare senior vice president för Coca-Cola. Det har 17 filialer över hela världen.

Titeln på studien i Folkhälsanäring är ”Drivande partnerskap: företagens inflytande på forskning och policy via International Life Sciences Institute. ” Det var medförfattare av Sarah Steele, senior forskningsassistent vid Jesus College och University of Cambridge; Gary Ruskin, verkställande direktör för US Right to Know; och David Stuckler, professor vid Bocconi University.

Dokumenten från studien finns också i Livsmedelsindustrins dokumentarkiv av UCSF industridokumentbibliotekI USRTK Food Industry Collection, Liksom Dokumentarkiv för kemisk industriI USRTK Agrichemical Collection.

För mer information om ILSI, se USA: s rätt att veta faktablad om det. För mer information om USA: s rätt att veta, se våra akademiska artiklar på https://usrtk.org/academic-work/. För mer allmän information, se usrtk.org.