Grupper till CDC: Sluta falskt anspråk på att inte acceptera företagspengar

Skriva ut E-post Dela Tweeta

Nyhetssläpp

För omedelbar release: tisdag 5 november 2019
Kontakt: Gary Ruskin, USA: s rätt att veta, gary@usrtk.org, (415) 944-7350
Angela Bradbery, allmän medborgare, abradbery@citizen.org, (202) 588-7741

WASHINGTON, DC - Folkhälsa, regeringens vakthund och allmänna intressegrupper idag petitioned Centers for Disease Control and Prevention (CDC) upphör med att göra falska ansvarsfriskrivningar om att det "inte accepterar kommersiellt stöd" och har "inga ekonomiska intressen eller andra relationer med tillverkarna av kommersiella produkter."

CDC gör sådana ansvarsfriskrivningar hundratals of gånger i sin publikationer och på dess hemsidatrots att National Foundation for the Centers for Disease Control and Prevention har accepterat nästan 80 miljoner dollar från läkemedelsföretag och andra kommersiella tillverkare under verksamhetsåret 2014-2018.

Framställningen säger: "Dessa påståenden kan vara tröstande för konsumenter och vårdpersonal, men båda är obestridligen falska." Grupper som stöder framställningen inkluderar Knowledge Ecology International, Liberty Coalition, Projekt om statlig tillsyn, Public Citizen och USA: s rätt att veta.

"Det är dags för CDC att vara sanningsenlig med hälso- och sjukvårdspersonal och alla amerikaner och sluta förneka att det tar företagspengar", säger Gary Ruskin, meddirektör för US Right to Know. "CDC bryter mot allmänhetens förtroende genom att vilseleda oss på detta sätt."

"Att CDC accepterar miljoner från företag som direkt påverkas av byråns folkhälsoprogram är oförsvarligt", säger Dr Michael Carome, chef för Public Citizen's Health Research Group. "Så CDC har istället antagit strategin att upprepade gånger förneka att den accepterar sådana betalningar."

"CDC behöver allmänhetens förtroende för effektiviteten och säkerheten hos vacciner och läkemedel och åtgärder för att förhindra sjukdom och skada", säger James Love, chef för Knowledge Ecology International. "En liten summa pengar från företag minskar det förtroende som allmänheten kommer att ha för att byrån arbetar för oss och ger oberoende, pålitlig information."

I januari var Ruskin medförfattare till en studie i Milbank Quarterly på e-postmeddelanden mellan The Coca-Cola Company och CDC, som visar företagets ansträngningar att påverka CDC för sin egen fördel. En högt uppsatt CDC-tjänsteman guidade till och med Coca-Cola om hur man lobbade Världshälsoorganisationen för att stödja sina ansträngningar för att begränsa tillsatt socker. Coca-Cola har varit givare till CDC Foundation.

År 2017 erhöll US Right to Know dokument som visar en allians mellan Coca-Cola och dåvarande CDC-direktör Brenda Fitzgerald. Dessa dokument var föremål för artiklar i The New York Times och Avlyssningen.

Gruppernas framställning till CDC är tillgänglig här.

USAs rätt att veta är en ideell konsument- och folkhälsogrupp som undersöker branschpraxis och inflytande på allmän ordning. För mer information, se usrtk.org.

Public Citizen grundades 1971 och är en ideell organisation för konsumentförespråkare som kämpar för allmänhetens intresse i makthallarna. För mer information, se citizen.org.