Coca-Cola Front Group försökte dölja koks finansiering och nyckelroll, säger studien

Skriva ut E-post Dela Tweeta

För omedelbar release: Måndagen den 3 augustird 2020 kl 11 EDT
För mer information kontakta: Gary Ruskin +1 415 944 7350

Coca-Cola behöll ”E-postfamilj” av akademiska allierade för folkhälsa

Coca-Cola Co. och akademiker vid dess främre grupp Global Energy Balance Network (GEBN) försökte dölja Cokes centrala roll och finansiering för gruppen, enligt en ny studie publicerad idag i Folkhälsa näring. Coke och akademikerna försökte späda ut den uppenbara storleken på Cokes bidrag på 1.5 miljoner dollar samt företagets roll i skapandet av GEBN. Coke upprätthöll också en "e-postfamilj" av akademiker inom folkhälsa som Coke använde för att främja sina intressen.

Studien baserades på dokument som erhölls via begäran om statliga offentliga register från US Right to Know, en undersökande folkhälso- och konsumentgrupp. Koks skapade GEBN för att bagatellisera länkarna mellan fetma och sockerhaltiga drycker, som en del av dess ”Krig” med folkhälsosamhället. GEBN upphörde 2015.

"Det här är en berättelse om hur cola använde folkhälsoakademier för att genomföra klassiska tobakstaktik för att skydda sina vinster", säger Gary Ruskin, verkställande direktör för US Right to Know. "Det är en låg punkt i folkhälsans historia och en varning om farorna med att acceptera företagsfinansiering för folkhälsoarbete."

När det gäller Colas finansiering, John Peters, professor i medicin vid University of Colorado, anges: ”Vi kommer säkert att behöva avslöja denna [Coca-Cola-finansiering] någon gång. Vår preferens skulle vara att ha andra finansierare ombord först ... Just nu har vi två finansierare. Coca Cola och en anonym individuell givare ... .Jim [Hill] och Steve [Blair], klarar det att inkludera universiteten som finansierare / anhängare det röda ansiktetestet? ”

I ett annat e-postmeddelande Förklarar John Peters"Vi hanterar några GEBN-förfrågningar och medan vi avslöjar cola som sponsor vill vi inte avslöja hur mycket de gav."

Papperet ger också bevis för Coles ledning av en sammansvetsad grupp av folkhälsovetenskapsmän som utfärdade forsknings- och PR-meddelanden som stöder Coke. Rhona Applebaum, dåvarande VP och chef för vetenskap och hälsa på Coke, använde termen ”e-postfamilj”För att beskriva nätverket. Tidningen säger att "Coca-Cola stödde ett nätverk av akademiker, som en" e-postfamilj "som främjade meddelanden i samband med dess PR-strategi, och försökte stödja dessa akademiker i att utveckla sin karriär och bygga upp sina anknutna folkhälso- och medicinska institutioner . ”

"Colas" e-postfamilj "är bara det senaste exemplet på den fruktansvärda kommersialiseringen av universitetet och folkhälsovården, säger Ruskin. "Folkhälsoakademiker i en e-postfamilj med Coke är som kriminologer i en e-postfamilj med Al Capone."

Dagens studie in Public Health Nutrition har titeln "Utvärdera Coca-Colas försök att påverka folkhälsan" med sina egna ord ": analys av Coca-Cola-e-postmeddelanden med folkhälsovetenskapsmän som leder Global Energy Balance Network. Det var medförfattare av Paulo Serôdio, stipendiat vid universitetet i Barcelona; Gary Ruskin, verkställande direktör för US Right to Know; Martin McKee, professor i europeisk folkhälsa, London School of Hygiene & Tropical Medicine; och David Stuckler, professor vid Bocconi University.

Medförfattarna till dagens studie skrev också en studie om koks och GEBN för Journal of Epidemiology & Community Health med titeln “Vetenskapliga organisationer och Coca-Colas "krig" med folkhälsosamhället: insikter från ett internt branschdokument. "

Dokument från denna studie finns på UCSF Food Industry Documents Archive, i US Right to Know Food Industry Collection, på https://www.industrydocuments.ucsf.edu/food/collections/usrtk-food-industry-collection/.

För mer information om USA: s rätt att veta, se våra akademiska artiklar på https://usrtk.org/academic-work/. För mer allmän information, se usrtk.org.