Kinesiskt kopplad journalredaktör sökte hjälp för att motbevisa Covid-19-laboratoriets ursprungshypotes

Skriva ut E-post Dela Tweeta

Chefredaktören för en vetenskaplig tidskrift med band till Kina beställde en kommentar för att motbevisa hypotesen att det nya koronaviruset SARS-CoV-2 kom från ett laboratorium, enligt e-postmeddelanden som erhållits av US Right to Know.

Kommentaren förstärkte en vetenskaplig berättelse om säkerhet om det naturliga ursprunget till SARS-CoV-2, viruset som orsakar Covid-19, bara några veckor efter första rapporterade utbrottet i Wuhan, Kina.

Tidskriftens godkännande av kommentaren för publicering inom 12 timmar efter det att den lämnats in föreslår en ytlig peer-review-process av en vetenskaplig publikation för att göra en politisk poäng.

Kommentaren, skriven av amerikanska virologer, publicerades ungefär samma tid som vetenskaplig rapporter och a meddelandet från 27 forskare publicerade i olika tidskrifter som alla hävdade att det nya koronaviruset hade ett naturligt ursprung.

Vårt uppenbarelse att chefredaktören, Shan Lu vid University of Massachusetts Medical School, begärde kommentaren till tidskriften Nya mikrober och infektioner (EMI) väcker frågor om det fanns samordning mellan politiska och vetenskapliga intressen i linje med Kinas regerings ståndpunkt på detta mycket kontroversiellt problem.

Tidningen är redigering is hanteras av Shanghai Shangyixun Cultural Communication Co. i Kina, i samordning med utgivaren Taylor & Francis, som är baserat i England. Flera av tidskriftens redaktörer och styrelseledamöter är baserade i Kina, inklusive några anslutna till den kinesiska regeringen.

EMI Styrelseledamöterna Shibo Jiang vid Fudan University School of Medicine och Yuelong Shu vid Sun-Yat Sen University var bland gruppen kinesiska forskare som försökte ändra namnet på det nya koronaviruset för att distansera det från Kina; Dong Xiaoping är en statlig tjänsteman vid de kinesiska centren för sjukdomskontroll, som var expert nummer två på den kinesiska sidan av Gemensamt uppdrag februari 2020 med Världshälsoorganisationen för att belysa ursprunget till SARS-CoV-2.

Kommentaren från februari 2020 heter ”Inga trovärdiga bevis som stöder påståenden från SARS-CoV-2s laboratorieteknik” och författades av virologerna Shan-Lu Liu och Linda Saif från Ohio State University; Susan Weiss från University of Pennsylvania; och Lishan Su, som vid den tiden var ansluten till University of North Carolina. Författarna argumenterade i sin artikel mot möjligheten att SARS-CoV-2 härstammar från en laboratorieläckage av ett bat coronavirus med namnet RaTG13 det var inrymt inom Kinas Wuhan Institute of Virology (WIV).

WIV är världens främsta forskningsanläggning för coronavirus och ligger bara några miles från platsen av det första rapporterade utbrottet i Wuhan, Kina. Författarna avfärdade också farhågor om genetiska förändringar av SARS-relaterade virus skapas av WIV-forskare i samarbete med ett University of North Carolina-laboratorium kunde ha varit källan till SARS-CoV-2.

Hittills har WIV-forskare och kinesiska myndigheter har inte gett oberoende forskare tillgång till WIV: s databas av koronavirus.

Snabb acceptans

I en 11 februari 2020 e-mailLiu uppmanade Saif att vara medförfattare till ett "nästan fullständigt" utkast till "en kommentar om det möjliga ursprunget till 2019-nCoV eller SARSCoV-2 för att bestrida vissa rykten." Liu sa i e-postmeddelandet att han hade skrivit kommentaren med Su på inbjudan av chefredaktören för Nya mikrober och infektioner.

Saif gick med på att gå med, anger: "Jag redigerade den här versionen och lade till mitt namn eftersom jag också tycker starkt om att fördöma detta."

Saif var separat undertecknare av meddelandet som publicerades i The Lancet som e-post visar var orkestrerad av Peter Daszak från EcoHealth Alliance. EcoHealth Alliance är en ideell grupp som har fick miljontals dollar of Amerikanska skattebetalare finansiering till genetiskt manipulera virus, inklusive med forskare vid Wuhan Institute of Virology.

Den 12 februari 2020, Liu också inbjudna Professor Weiss skulle också vara medförfattare, och hon instämde genast.

Liu lämnats manuskriptet på kvällen den 12 februari och inom 12 timmar, tidskriftens Shanghai-baserade redaktion accepterade tidningen, med en peer-reviewer som noterade: ”Detta är en kommentar i rätt tid. Det är perfekt skrivet ... Jag föreslår att publicera det direkt. ”

I februari 2020, EMI publicerade ytterligare två kommentarer, som alla var gynnsamma för den kinesiska regeringens ståndpunkt om ursprunget till SARS-CoV-2:

  • a 4 februari kommentar med titeln "HIV-1 bidrog inte till genomet 2019-nCoV" av amerikanskbaserade kinesiska forskare med anknytning till kinesiska universitet; och
  • a 28 februari kommentar med titeln ”Är SARS-CoV-2 härstammande från laboratorium? En motbevis för påståendet om bildning via laboratorierekombination, ”av forskare från Shanghai som tillhör den kinesiska vetenskapsakademin.

Origins kontrovers fortsätter 

Experterna som författat EMI kommentar ansåg inte att WIV-hus opublicerad SARS-relaterade bat coronavirus, som kunde ha fungerat som en mall för SARS-CoV-2s laboratorieursprung, enligt till vissa forskare. Hittills kvarstår debatten om frågan om virusets ursprung öppet, och det finns växande samtal att undersöka naturliga såväl som laboratoriescenarier.

Stanford-professor David Relman skrev i en PNAS artikel om att argument mot avsiktliga tekniska scenarier ”inte erkänner möjligheten att två eller flera ännu ej avslöjade förfäder (dvs. mer proximala förfäder än RaTG13 och RmYN02) redan hade upptäckts och studerades i ett laboratorium - till exempel en med SARS-CoV-2-ryggrad och spikproteinreceptorbindande domän, och den andra med SARS-CoV-2 polybasiska klyvningsställe för furin. Det hade varit ett logiskt nästa steg att undra över egenskaperna hos ett rekombinant virus och sedan skapa det i laboratoriet. ”

För mer information

Ohio Said-professor Linda Saifs e-postmeddelanden, som USAs rätt att veta erhållits genom en begäran om offentliga register, finns här: Saif e-post sats nr 1: Ohio State University (303 sidor)

USAs rätt att veta publicerar dokument från våra offentliga registerförfrågningar för vår utredning av biohazards. Ser: FOI-dokument om ursprunget till SARS-CoV-2, risker med forskning om vinnande funktion och biosäkerhetslaboratorier.

Bakgrundssida om USA: s rätt att veta undersökning av ursprunget till SARS-CoV-2.