USAs rett til å vite saksøker EPA for glyfosatrester

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For øyeblikkelig utgivelse: Tirsdag 22. mai 2018
For mer informasjon, kontakt: Carey Gillam (913) 526-6190

US Right to Know, en forbrukeradvokatorganisasjon, arkivert en søksmål mandag mot Environmental Protection Agency (EPA) for brudd på bestemmelsene i Freedom of Information Act (FOIA). Public Citizen Litigation Group, et advokatfirma av offentlig interesse i Washington, DC, representerer USAs rett til å vite i aksjonen.

Søksmålet, anlagt ved US District Court i Washington, DC, søker dokumenter relatert til EPAs interaksjoner med Food and Drug Administration (FDA) angående testing av matprøver for rester av ugressdrepende kjemikalie kalt glyfosat. Glyfosat er det mest brukte ugressmidlet i verden og er den viktigste ingrediensen i Monsanto Co.s merkede Roundup-herbicider, så vel som andre ugressdrepende produkter. Bekymringene for kjemikaliet har vokst siden Verdens helseorganisasjon i 2015 sa at kreftekspertene klassifiserte glyfosat som en sannsynlig humant karsinogen.

I flere tiår har FDA årlig testet tusenvis av matprøver for forskjellige plantevernmidler for å fastslå samsvar med lovlige toleransenivåer som er etablert av EPA. Men det var først i 2016 at FDA startet noen begrensede tester for glyfosatrester i mat, og byrået har ennå ikke rapportert offisielle resultater fra disse testene. Dokumenter innhentet fra FDA indikerer at det er funnet rester av ugressdreperen i mange matprøver, inkludert honning og havre.

USAs rett til å vite saksøker å kreve EPA å etterkomme en FOIA-forespørsel som ble fremsatt i juli 2016 som søker utgivelse av dokumenter som gjelder EPAs kommunikasjon med FDA angående resttesting for glyfosat, samt all kommunikasjon EPA har hatt med Monsanto angående det samme.

Søksmålet ber også om at EPA overholder en FOIA som ble arkivert i februar 2017 og søker journal mellom EPA-ansatte og CropLife America, en bransjeforening for agrokjemisk industri.

Søksmålet hevder spesifikt at US Right to Know har en lovfestet rett under FOIA til de forespurte postene, og at EPA ikke har noe lovlig grunnlag for å nekte å produsere disse postene. Klagen ber domstolen om å be EPA om å gjøre de etterspurte postene umiddelbart tilgjengelige.

Søksmålet kommer tre dager etter USAs rep. Ted Lieu sendte et brev til FDA ber om mer informasjon om FDAs forsøk på å teste glyfosatnivåer i mat. Brevet følger en rapport publisert i The Guardian noe som indikerer at glyfosat, kjemikaliet som ofte brukes i herbicider, kan bli funnet i vanlige matvarer.

US Right to Know er en ideell organisasjon som jobber for å fremme åpenhet og ansvarlighet i landets matsystem. For mer informasjon om USAs rett til å vite, se usrtk.org.

Public Citizen Litigation Group rettssaker som involverer åpen myndighet, helse- og sikkerhetsbestemmelser, forbrukerrettigheter, tilgang til domstolene og den første endringen. Det er den rettslige armen til den nasjonale, ideelle organisasjonen for forbrukeradvokat, Public Citizen. Søksmålsgruppen representerer ofte enkeltpersoner og organisasjoner som søker tilgang til poster under Freedom of Information Act. Mer informasjon finner du på citizen.org.