USAs rett til å vite saksøker CDC for dokumenter om dens bånd til Coca-Cola

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For umiddelbar utgivelse: Onsdag 21. februar 2018
For mer informasjon, kontakt: Gary Ruskin (415) 944-7350

USAs rett til å vite saksøkte sentrene for sykdomskontroll og forebygging (CDC) i dag på grunn av CDCs manglende overholdelse av Freedom of Information Act (FOIA) og levere dokumenter som svar på seks forespørsler om samhandlingen med The Coca-Cola Company.

Offentlige arkivforespørsler er en del av en etterforskning USRTK gjennomfører om Coca-Colas innflytelse på CDC og selskapets innvirkning på offentlig politikk. Folkehelsevis tyder på at inntak av sukkerholdig brus er involvert i fedmeepidemien, og kan være ansvarlig for titusenvis av dødsfall per år. Likevel viser bevis samlet til dags at CDC-ansatte ga politisk veiledning til Coca-Cola, tillatt Coca-Cola til lobby CDC, og aksepterte bidrag fra Coca-Cola via CDC Foundation, som har avslørt slike bidrag så nylig som fjor.

"Vi saksøker CDC for å avdekke omfanget og arten av CDCs forhold til Coca-Cola," sa Gary Ruskin, meddirektør for US Right to Know, en forbruker- og folkehelsevaktgruppe. "Akkurat som det er galt for CDC å hjelpe tobakksselskaper, er det også galt for CDC å bistå obesogene selskaper som Coca-Cola."

Siden 2016 har USRTK levert 19 FOIA-forespørsler til CDC. Med dokumentene vi mottok via FOIA fra CDC og andre kilder, hjalp vi med å avsløre tidligere CDC-direktør Brenda Fitzgeralds kollegiale forhold til Coca-Cola og selskapets tidligere VP og Chief Science and Health Officer Rhona Applebaum i New York Times og The Intercept.

Vi avslørte også at Barbara Bowman, daværende direktør for CDCs divisjon for hjertesykdom og hjerneslagforebygging, hadde gitt råd til en tidligere seniorpresident i Coca-Cola om hvordan du kan stoppe Verdens helseorganisasjon fra å slå ned på tilsatt sukker.  Bowman sluttet i CDC to dager etter at hennes råd til den tidligere Coca-Cola-sjefen ble avslørt.

Vi hjalp også til å avdekke CDC-personalets bekymringer om at CDCs “misjon blir formet av eksterne parter og useriøse interesser”Og deres kall til“rydde opp i huset».

Flere funn i vår undersøkelse av Coca-Colas innflytelse ved CDC er tilgjengelig på: usrtk.org/our-investigations/#coca-cola.

15. desember 2017 sendte USRTK seks FOIA-forespørsler til CDC angående forholdet til Coca-Cola. CDC bekreftet mottaket av disse FOIA-forespørslene fire dager senere, men har ikke gitt noe annet svar. FOIA-loven sier at føderale byråer er pålagt å svare innen 20 virkedager.

Ifølge Coca-Cola åpenhetsdatabase, Bidro Coca-Cola med 1.1 millioner dollar til CDC Foundation i løpet av 2010-12. Men Coca-Cola har ikke avslørt bidrag til CDC Foundation etter 2012. CDC Foundation offentliggjør slike bidrag, men ikke beløpene, i årene 2017, 2016og 2015 - ingen av dem er avslørt av Coca-Cola.

Både CDC og Coca-Cola er basert i Atlanta.

CDC har blitt feid opp i to nylige skandaler. 31. januar sa CDC-direktør Brenda Fitzgerald opp sitt innlegg, etter a Politico-artikkel løfte spørsmål om hennes investeringer i tobakk og andre selskaper. 15. desember ble Washington Post rapporterte at CDC hadde utestengt en liste med syv ord eller uttrykk - for eksempel “evidensbasert” og “vitenskapsbasert” - fra budsjettdokumenter.

USRTK FOIA-søksmålet ble anlagt i US District Court for District of Columbia. USRTK-klagen er tilgjengelig på: https://usrtk.org/wp-content/uploads/2016/09/USRTK-v-HHS-complaint.pdf. Saken heter US Right to Know v. Department of Health and Human Services. USRTK er representert i denne saken av advokatkontoret til Mark S. Zaid.

Mer informasjon om USRTKs rettssaker for åpenhet er på: usrtk.org/our-litigation.

US Right to Know er en ideell forbruker- og folkehelseorganisasjon som undersøker risikoen forbundet med bedriftens matsystem, og næringsmiddelindustriens praksis og innflytelse på offentlig politikk. For mer informasjon, se usrtk.org.