ILSI er en Food Industry Front Group, New Study Suggests

Nyhetsutgivelse

For øyeblikkelig løslatelse: Søndag 17. maith 2020 kl 8 EDT
For mer informasjon kontakt: Gary Ruskin + 1 415 944 7350

Den innflytelsesrike globale ideelle organisasjonen International Life Sciences Institute (ILSI) sier at dens oppgave er å "forbedre velvære for allmennheten", men en studie publisert i dag i Public Health Nutrition legger til bevis på at det faktisk er en frontgruppe for næringsmiddelindustrien.

Studien, basert på dokumenter innhentet av US Right to Know via statlige offentlige forespørsler, avdekket "et aktivitetsmønster der ILSI forsøkte å utnytte troverdigheten til forskere og akademikere til å styrke industriposisjoner og fremme næringsutviklet innhold på møtene, journal og andre aktiviteter. ”

"ILSI er snikende fordi de sier at de jobber for helse når de virkelig forsvarer matindustrien og dens fortjeneste," sa Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know, en forbruker- og folkehelsegruppe. "Over hele verden er ILSI sentralt i matvarebransjens produktforsvar, for å holde forbrukerne kjøp av ultrabehandlet mat, sukkerholdige drikkevarer og annen søppelmat som fremmer fedme, type 2-diabetes og andre sykdommer."

Studien avslører hvordan ILSI fremmer interessene til mat og agrikjemisk industri, inkludert:

• ILSIs rolle i å forsvare kontroversielle matingredienser og undertrykke synspunkter som er ugunstige for industrien;
  • at selskaper som Coca-Cola kan øremerke bidrag til ILSI for spesifikke programmer; og,
  • hvordan ILSI bruker akademikere for sin autoritet, men tillater bransjens skjulte innflytelse i publikasjonene sine.

I studien ber medforfatterne "om at ILSI skal anerkjennes som en privat sektor i stedet for en uavhengig vitenskapelig ideell organisasjon."

Studien avslører også nye detaljer om hvilke selskaper som finansierer ILSI og dets filialer. For eksempel:

• ILSI Nord-Amerikas utkast til 2016 IRS-skjema 990 viser et bidrag på $ 317,827 200,000 fra PepsiCo, bidrag større enn $ 100,000 XNUMX fra Mars, Coca-Cola og Mondelez, og bidrag større enn $ XNUMX XNUMX fra General Mills, Nestle, Kellogg, Hershey, Kraft, Dr. Pepper Snapple Group , Starbucks Coffee, Cargill, Unilever og Campbell Soup.
  • ILSIs utkast til 2013 Internal Revenue Service skjema 990 viser at det mottok $ 337,000 100,000 fra Coca-Cola, og mer enn $ XNUMX XNUMX hver fra Monsanto, Syngenta, Dow AgroSciences, Pioneer Hi-Bred, Bayer Crop Science og BASF.
  • I 2012 mottok ILSI $ 528,500 500,000 i bidrag fra CropLife International, et bidrag på $ 163,500 XNUMX fra Monsanto og $ XNUMX XNUMX fra Coca-Cola.

Nylig har det vært en bølge av etterforskningsarbeid om ILSI og dets verdensomspennende innflytelse. I januar i fjor, to artikler av Harvard Professor Susan Greenhalgh, i BMJ og Journal of Public Health Policy, avslørte ILSIs innflytelse på den kinesiske regjeringen angående spørsmål knyttet til fedme. I juni i fjor ga medforfatterne av dagens studie ut en tidligere studie om ILSI i tidsskriftet Globalization and Health. I september i fjor publiserte New York Times en artikkel om ILSI med tittelen En skyggefull industrigruppe former matpolitikk over hele verden. I april ga den ideelle organisasjonsansvaret ut en rapport om ILSI med tittelen “Partnerskap for en usunn planet».

ILSI er innlemmet som en ideell organisasjon 501 (c) (3), basert i Washington DC. Den ble grunnlagt i 1978 av Alex Malaspina, en tidligere visepresident for Coca-Cola. Den har 17 filialer over hele verden.

Tittelen på studien i Public Health Nutrition er “Pressing partnerskap: bedriftens innflytelse på forskning og politikk via International Life Sciences Institute. ” Det var medforfatter av Sarah Steele, senior forskningsassistent ved Jesus College og University of Cambridge; Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know; og David Stuckler, professor ved Bocconi University.

Dokumentene fra studien er også tilgjengelig i Matindustriens dokumentarkiv av UCSF industriens dokumentbibliotek, I USRTK Food Industry Collection, Samt Dokumentarkiv for kjemisk industri, I USRTK Agrichemical Collection.

For mer informasjon om ILSI, se USAs rett til å vite faktaark om det. For mer informasjon om USAs rett til å vite, se våre vitenskapelige artikler på https://usrtk.org/academic-work/. For mer generell informasjon, se usrtk.org.