Coca-Cola Front Group prøvde å skjule Cola's finansiering og nøkkelrolle, sier studie

Skrive ut E-post Dele Tweet

For umiddelbar utgivelse: Mandag 3. augustrd 2020 kl. 11 EDT
For mer informasjon kontakt: Gary Ruskin + 1 415 944 7350

Coca-Cola holdt "e-postfamilie" av akademiske allierte for folkehelse

Coca-Cola Co. og akademikere i frontgruppen Global Energy Balance Network (GEBN) prøvde å skjule Coles sentrale rolle og finansiering for gruppen, ifølge en ny studie publisert i dag i Public Health Nutrition. Cola og akademikerne prøvde å fortynne den tilsynelatende størrelsen på Coles bidrag på 1.5 millioner dollar, samt selskapets rolle i å skape GEBN. Coke opprettholdt også en "e-postfamilie" av folkehelseakademikere som Coke pleide å fremme sine interesser.

Studien var basert på dokumenter innhentet via forespørsler om offentlige registre fra US Right to Know, en etterforskende folkehelse- og forbrukergruppe. Cola opprettet GEBN for å bagatellisere koblingene mellom fedme og sukkerholdige drikker, som en del av dens “Krig” med folkehelsemiljøet. GEBN ble avviklet i 2015.

"Dette er en historie om hvordan cola brukte akademikere for folkehelse til å gjennomføre klassiske tobakks taktikker for å beskytte fortjenesten," sa Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know. "Det er et lavpunkt i folkehelsens historie, og en advarsel om farene ved å akseptere bedriftsfinansiering for folkehelsearbeid."

Når det gjelder finansiering av Coke, er John Peters, professor i medisin ved University of Colorado, uttalte: “Vi er absolutt nødt til å avsløre denne [Coca-Cola-finansieringen] på et eller annet tidspunkt. Vi foretrekker å ha andre finansierere ombord først ... Akkurat nå har vi to finansierere. Coca Cola og en anonym individuell giver ... .Jim [Hill] og Steve [Blair], klarer det å inkludere universitetene som finansierere / støttespillere den røde ansiktetesten? "

I en annen e-post, John Peters forklarer"Vi administrerer noen GEBN-henvendelser, og mens vi avslører cola som sponsor, vil vi ikke oppgi hvor mye de ga."

Papiret gir også bevis på Coles ledelse av en sammensveiset gruppe helsearbeidere som har utgitt forskning og PR-meldinger som støtter Coke. Rhona Applebaum, daværende VP og vitenskapssjef i Coke, brukte begrepet “e-postfamilien”For å beskrive nettverket. Avisen sier at "Coca-Cola støttet et nettverk av akademikere, som en" e-postfamilie "som fremmet meldinger knyttet til PR-strategien, og forsøkte å støtte de akademikerne i å fremme karrieren og bygge sine tilknyttede folkehelse- og medisinske institusjoner . ”

"Cokes e-postfamilie er bare det siste eksemplet på den forferdelige kommersialiseringen av universitetet og folkehelsearbeidet," sa Ruskin. "Folkehelseakademikere i en e-postfamilie med Coke er som kriminologer i en e-postfamilie med Al Capone."

Dagens studie in Public Health Nutrition har tittelen "Evaluering av Coca-Colas forsøk på å påvirke folkehelsen 'med egne ord': analyse av Coca-Cola-e-postmeldinger med folkehelseakademikere som leder Global Energy Balance Network." Det var medforfatter av Paulo Serôdio, stipendiat ved Universitetet i Barcelona; Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know; Martin McKee, professor i europeisk folkehelse, London School of Hygiene & Tropical Medicine; og David Stuckler, professor ved Bocconi University.

Medforfatterne av dagens studie skrev også en studie om cola og GEBN for Journal of Epidemiology & Community Health med tittelen “Vitenskapsorganisasjoner og Coca-Colas 'krig' med folkehelsemiljøet: innsikt fra et internt bransjedokument».

Dokumenter fra denne studien er tilgjengelige på UCSF Food Industry Documents Archive, i USAs Right to Know Food Industry Collection, på https://www.industrydocuments.ucsf.edu/food/collections/usrtk-food-industry-collection/.

For mer informasjon om USAs rett til å vite, se våre vitenskapelige artikler på https://usrtk.org/academic-work/. For mer generell informasjon, se usrtk.org.