Coca-Cola-finansierte folkehelsekonferanser i arbeidet med å skifte skyld for fedme, sier studien

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For øyeblikkelig utgivelse: onsdag 2. desember kl. 7 EST
For mer informasjon Kontakt: Gary Ruskin +1 415 eller Gary Sacks +944

Coca-Cola Company brukte sponsing av internasjonale folkehelsekonferanser for å avvise skylden for fedmeepidemien fra sine produkter, ifølge en studie i International Journal of Environmental Research and Public Health.

Studien er basert på dokumenter om de internasjonale kongressene for fysisk aktivitet og folkehelse (ICPAPH) fra 2012 og 2014, innhentet via forespørsler om offentlige registre fra US Right to Know, en undersøkende folkehelsegruppe.

Studien fant at "Cola drøftet med sine sponsede forskere om emner som skulle presenteres ved ICPAPH, til tross for at det offentlig hevdet noe annet, i et forsøk på å flytte skylden for den økende forekomsten av fedme og diettrelaterte sykdommer bort fra produktene til fysisk aktivitet og individuelt valg . ”

"Cola brukte ICPAPH for å markedsføre sine frontgrupper og sponsede forskningsnettverk og for å fremme relasjoner med folkehelseledere for å bruke autoriteten til å levere Colas meldinger," skrev forfatterne av studien.

"Denne usmakelige verneplikten til folkehelsekonferanser for å betjene Coca-Colas meldinger ødelegger tilliten til folkehelsens sak," sa Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know. "Det er lenge siden folkehelsemiljøet forvandler seg til noe som ikke kan kjøpes eller leies."

Dokumentene viser at Rhona Applebaum, Coca-Colas sjef for vitenskap og helse på den tiden, ønsket å rette oppmerksomheten mot “individuell atferd og motivasjon, ”Som er langt borte fra myndigheters eller kollektive handlinger som brus eller sukkeravgifter, nedslag på brusannonsering og markedsføring, og søksmål mot brusbedrifter og annen politikk.

"Prosessen med å generere og spre folkehelserelatert forskning må beskyttes bedre mot innflytelse fra firmaer med interesser som klart er i konflikt med folkehelsevirksomheten," sa Benjamin Wood, en av medforfatterne av studien. "Et skritt for å oppnå det er å eliminere alle former for sponsing fra firmaer som er aktive i helseskadelige bransjer."

Studien har tittelen “Hvordan Coca-Cola formet den internasjonale kongressen om fysisk aktivitet og folkehelse: En analyse av e-postutvekslinger mellom 2012 og 2014. ” Det var medforfatter av Benjamin Wood, en lege og stipendiat ved Deakin University; Gary Ruskin; og lektor Gary Sacks, også fra Deakin University.

Papiret argumenterer for at “formidling av vitenskapelig kunnskap gjennom vitenskapelige konferanser bør beskyttes bedre mot skjulte og mindre synlige former for bedriftsinnflytelse. Modellen for å eliminere sponsing av tobakkindustrien, som fastsatt i rammekonvensjonen om tobakkskontroll, kan også brukes på næringsmiddelindustrien. ”

US Right to Know er en undersøkende forskergruppe som fokuserer på å fremme åpenhet for folkehelsen. For mer informasjon om vårt arbeid, se våre vitenskapelige artikler på https://usrtk.org/academic-work/. For generell informasjon, se usrtk.org.

-30-

USAs rett til å vite saksøker utenriksdepartementet for dokumenter om opprinnelsen til SARS-CoV-2

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For umiddelbar utgivelse: Mandag 30. november 2020
For mer informasjon kontakt: Gary Ruskin (415) 944-7350 eller Sainath Suryanarayanan

US Right to Know, en ideell etterforskningsgruppe for folkehelse, arkivert en søksmål i dag mot det amerikanske utenriksdepartementet for brudd på bestemmelsene i Freedom of Information Act (FOIA).

Dette er den andre FOIA-søksmålet anlagt av USRTK som en del av sitt forsøk på å avdekke det som er kjent om opprinnelsen til romanen coronavirus SARS-CoV-2; risikoen ved biosikkerhetslaboratorier; og gain-of-function-forskning, som søker å øke smitteevnen eller dødeligheten av potensielle pandemiske patogener.

Dagens søksmål, anlagt i US District Court for Northern District of California, søker utenriksdepartementets dokumenter og korrespondanse med eller om Kinas Wuhan Institute of Virology, Wuhan Center for Disease Control and Prevention, og EcoHealth Alliance, som samarbeidet med og finansierte Wuhan Institute of Virology, blant andre fag.

Den nye søksmålet følger en anlagt av USRTK 5. november mot National Institutes of Health fordi den ikke leverte poster om opprinnelsen til SARS-CoV-2. Siden juli har USRTK arkivert 43 offentlige, føderale og internasjonale offentlige forespørsler om informasjon om opprinnelsen til SARS-CoV-2, og risikoen ved biosikkerhetslaboratorier og forskningsresultater.

SARS-CoV-2 er viruset som forårsaker sykdommen Covid-19.

For mer informasjon om USRTKs etterforskning, se “Hvorfor vi undersøker opprinnelsen til SARS-CoV-2, biosikkerhetslaboratorier og GOF-forskning”Og leselisten på“Hva er opprinnelsen til SARS-CoV-2? Hva er risikoen med forskning om gevinst / funksjon?”Andre artikler fra USRTK-undersøkelsen inkluderer“EcoHealth Alliance orkestrerte sentrale forskeres uttalelse om “naturlig opprinnelse” til SARS-CoV-2, ""Gyldigheten av nøkkelstudier om opprinnelse til koronavirus i tvil; vitenskapelige tidsskrifter som undersøker, ""Natur og PLoS Patogener undersøker vitenskapelig sannhet i viktige studier som knytter pangolin coronavirus til opprinnelsen til SARS-CoV-2,"Og"Forsker med interessekonflikt som leder Lancet COVID-19 kommisjonens arbeidsgruppe for virusopprinnelse».

USRTK er representert i utenriksdepartementets sak av Daniel C. Snyder fra advokatkontorene til Charles M. Tebbutt, PC, og Laura Beaton fra Shute, Mihaly & Weinberger LLP.

US Right to Know er en undersøkende forskergruppe som fokuserer på å fremme åpenhet for folkehelsen. For mer informasjon, se usrtk.org.

-30-

USAs rett til å vite saksøker NIH for dokumenter om opprinnelsen til SARS-CoV-2

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For umiddelbar utgivelse: Torsdag 5. november 2020
For mer informasjon kontakt: Gary Ruskin (415) 944-7350 eller Sainath Suryanarayanan

US Right to Know, en etterforskende ideell gruppe for helse, inngav søksmål i dag mot National Institutes of Health (NIH) for brudd på bestemmelsene i Freedom of Information Act.

Søksmålet, anlagt i US District Court i Washington, DC, søker korrespondanse med eller om organisasjoner som Wuhan Institute of Virology og Wuhan Center for Disease Control and Prevention, samt EcoHealth Alliance, som samarbeidet med og finansierte Wuhan Institutt for virologi.

Dagens rettssaker mot NIH er en del av vår innsats for å prøve å avdekke hva som er kjent om opprinnelsen til SARS-CoV-2, og risikoen ved biosikkerhetslaboratorier og gevinstfunksjoner, som søker å øke infeksjonsevnen eller dødeligheten. av potensielle pandemiske patogener. Siden juli har vi sendt inn 36 offentlige, føderale og internasjonale offentlige forespørsler om disse emnene.

"Å forhindre neste pandemi kan avgjøre avgjørende for å forstå opprinnelsen til den nåværende," sa Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know. "Vi ønsker å vite om de amerikanske eller kinesiske regjeringene, eller forskere tilknyttet dem, skjuler data om opprinnelsen til SARS-CoV-2, eller risikoen ved biosikkerhetslaboratorier og forskning om funksjonalitet."

NIH nektet vår FOIA-forespørsel og bestemte seg for å "holde tilbake disse postene i henhold til unntak 7 (A), 5 USC § 552, og avsnitt 5.31 (g) (l) i HHS FOIA-regelverket, 45 CFR del 5. Unntak 7 (A) tillater tilbakeholdelse av etterforskningsjournaler som er samlet for rettshåndhevelsesformål når utlevering med rimelighet kan forventes å forstyrre håndhevelsesprosedyrer.

For mer informasjon om etterforskningen vår, se innlegget vårt på “Hvorfor vi undersøker opprinnelsen til SARS-CoV-2, biosikkerhetslaboratorier og GOF-forskning”Og vår leseliste på“Hva er opprinnelsen til SARS-CoV-2? Hva er risikoen med forskning om gevinst / funksjon?"

US Right to Know er en undersøkende forskergruppe som fokuserer på å fremme åpenhet for folkehelsen. For mer informasjon, se nettstedet vårt på usrtk.org.

-30-

Høyesterett i Vermont skal behandle FOI-saken om professorens matindustri-gruppedokumenter

Skrive ut E-post Dele Tweet

Media Advisory

For umiddelbar utgivelse: Torsdag 10. september 2020
For mer informasjon, kontakt: Gary Ruskin (415) 944-7350

Hva: Høyesterett i Vermont vil behandle muntlige argumenter i US Right to Know v. University of Vermont. Saken innebærer en anmodning i henhold til Vermont Public Records Act om e-postkommunikasjon som involverer Dr. Naomi Fukagawa, en emeritusprofessor i medisin ved University of Vermont. USRTK er interessert i å lære mer om Fukagawas arbeid som sjefredaktør for Nutrition Reviews. Tidsskriftet er utgitt av International Life Sciences Institute (ILSI), en gruppe finansiert av mat- og agrikjemisk industri.

Når: Tirsdag 15. september kl. 2 EDT. Video av de muntlige argumentene blir livestreamet på: https://www.youtube.com/channel/UCx5naSorUsDA-rgrF1_SGkw

Hvorfor: US Right to Know gjennomfører en omfattende undersøkelse av mat- og agrikjemiske næringer, deres forretningsskikk og frontgrupper. Som et resultat av den etterforskningen har US Right to Know administrerende direktør Gary Ruskin vært medforfatter av tre akademiske studier om ILSI i tidsskriftene Public Health Nutrition, Globalisering og helse og Kritisk folkehelse. Studiene viser at mens ILSI hevder å “forbedre velferden for allmennheten”, handler det faktisk på vegne av næringsmiddelindustrien.

Bakgrunn: USRTK har utarbeidet en faktaark om ILSI. Briefs i saken US Right to Know v. University of Vermont er tilgjengelig her.

-30-

Coca-Cola Front Group prøvde å skjule Cola's finansiering og nøkkelrolle, sier studie

Skrive ut E-post Dele Tweet

For umiddelbar utgivelse: Mandag 3. augustrd 2020 kl. 11 EDT
For mer informasjon kontakt: Gary Ruskin + 1 415 944 7350

Coca-Cola Front Group prøvde å skjule Cola's finansiering og nøkkelrolle, sier studie

 Coca-Cola holdt "e-postfamilie" av akademiske allierte for folkehelse

Coca-Cola Co. og akademikere i frontgruppen Global Energy Balance Network (GEBN) prøvde å skjule Coles sentrale rolle og finansiering for gruppen, ifølge en ny studie publisert i dag i Public Health Nutrition. Cola og akademikerne prøvde å fortynne den tilsynelatende størrelsen på Coles bidrag på 1.5 millioner dollar, samt selskapets rolle i å skape GEBN. Coke opprettholdt også en "e-postfamilie" av folkehelseakademikere som Coke pleide å fremme sine interesser.

Studien var basert på dokumenter innhentet via forespørsler om offentlige registre fra US Right to Know, en etterforskende folkehelse- og forbrukergruppe. Cola opprettet GEBN for å bagatellisere koblingene mellom fedme og sukkerholdige drikker, som en del av dens “Krig” med folkehelsemiljøet. GEBN ble avviklet i 2015.

"Dette er en historie om hvordan cola brukte akademikere for folkehelse til å gjennomføre klassiske tobakks taktikker for å beskytte fortjenesten," sa Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know. "Det er et lavpunkt i folkehelsens historie, og en advarsel om farene ved å akseptere bedriftsfinansiering for folkehelsearbeid."

Når det gjelder finansiering av Coke, er John Peters, professor i medisin ved University of Colorado, uttalte: “Vi er absolutt nødt til å avsløre denne [Coca-Cola-finansieringen] på et eller annet tidspunkt. Vi foretrekker å ha andre finansierere ombord først ... Akkurat nå har vi to finansierere. Coca Cola og en anonym individuell giver ... .Jim [Hill] og Steve [Blair], klarer det å inkludere universitetene som finansierere / støttespillere den røde ansiktetesten? "

I en annen e-post, John Peters forklarer"Vi administrerer noen GEBN-henvendelser, og mens vi avslører cola som sponsor, vil vi ikke oppgi hvor mye de ga."

Papiret gir også bevis på Coles ledelse av en sammensveiset gruppe helsearbeidere som har utgitt forskning og PR-meldinger som støtter Coke. Rhona Applebaum, daværende VP og vitenskapssjef i Coke, brukte begrepet “e-postfamilien”For å beskrive nettverket. Avisen sier at "Coca-Cola støttet et nettverk av akademikere, som en" e-postfamilie "som fremmet meldinger knyttet til PR-strategien, og forsøkte å støtte de akademikerne i å fremme karrieren og bygge sine tilknyttede folkehelse- og medisinske institusjoner . ”

"Cokes e-postfamilie er bare det siste eksemplet på den forferdelige kommersialiseringen av universitetet og folkehelsearbeidet," sa Ruskin. "Folkehelseakademikere i en e-postfamilie med Coke er som kriminologer i en e-postfamilie med Al Capone."

Dagens studie in Public Health Nutrition har tittelen "Evaluering av Coca-Colas forsøk på å påvirke folkehelsen 'med egne ord': analyse av Coca-Cola-e-postmeldinger med folkehelseakademikere som leder Global Energy Balance Network." Det var medforfatter av Paulo Serôdio, stipendiat ved Universitetet i Barcelona; Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know; Martin McKee, professor i europeisk folkehelse, London School of Hygiene & Tropical Medicine; og David Stuckler, professor ved Bocconi University.

Medforfatterne av dagens studie skrev også en studie om cola og GEBN for Journal of Epidemiology & Community Health med tittelen “Vitenskapsorganisasjoner og Coca-Colas 'krig' med folkehelsemiljøet: innsikt fra et internt bransjedokument».

Dokumenter fra denne studien er tilgjengelige på UCSF Food Industry Documents Archive, i USAs Right to Know Food Industry Collection, på https://www.industrydocuments.ucsf.edu/food/collections/usrtk-food-industry-collection/.

For mer informasjon om USAs rett til å vite, se våre vitenskapelige artikler på https://usrtk.org/academic-work/. For mer generell informasjon, se usrtk.org.

-30-

The Dicamba Papers: Key Documents and Analysis

Skrive ut E-post Dele Tweet

Dusinvis av bønder rundt USA saksøker den tidligere Monsanto Co., kjøpt i 2018 av Bayer AG, og konglomeratet BASF i et forsøk på å holde selskapene ansvarlige for millioner av hektar avlingskader bøndene hevder skyldes utbredt ulovlig bruk av de ugressdrepende kjemisk dikamba, bruk som markedsføres av selskapene.

Den første saken som gikk til rettssak satte Missouri Bader Farms mot selskapene og resulterte i en dom på 265 millioner dollar mot selskapene. De jury tildelt 15 millioner dollar i erstatning og 250 millioner dollar i straffeskader.

Saken ble arkivert i US District Court for Eastern District of Missouri, Southeastern Division, Civil Docket # 1: 16-cv-00299-SNLJ. Eierne av Bader Farms påstod at selskapene konspirerte for å skape en "økologisk katastrofe" som ville få bønder til å kjøpe frø fra dicamba. Viktige dokumenter fra den saken finner du nedenfor.

EPAs kontor for inspektørgeneral (OIG) planlegger å undersøke byråets godkjenning av nye dicamba-herbicider for å avgjøre om EPA fulgte føderale krav og “vitenskapelig sunne prinsipper” da det registrerte de nye dicamba-herbicidene.

FEDERAL TILTAK

Separat 3. juni 2020. Den amerikanske lagmannsretten for den niende kretsen sa at Environmental Protection Agency hadde brutt loven ved godkjenning av dicamba-herbicider av Bayer, BASF og Corteva Agrisciences og omgjort byråets godkjenning av de populære dicamba-baserte herbicidene laget av de tre kjemiske gigantene. Dommen gjorde det ulovlig for bønder å fortsette å bruke produktet.

Men EPA forkynte rettsavgjørelsen og ga ut et varsel 8. juni med det sagt produsenter kunne fortsette å bruke selskapenes dicamba-herbicider til 31. juli, til tross for at retten spesifikt sa i sin rekkefølge at den ikke ønsket noen forsinkelse i fraværet av godkjenningene. Retten siterte skader som ble brukt av dicamba de siste somrene på millioner av dekar avlinger, frukthager og grønnsakstomter over hele USAs gårdsland.

I juni 11, 2020, andragerne i tilfellet inn en nødbevegelse søker å håndheve rettskjennelsen og holde EPA i forakt. Flere gårdsforeninger har sluttet seg til Corteva, Bayer og BASF for å be retten om ikke umiddelbart å håndheve forbudet. Dokumenter finnes nedenfor.

BAKGRUNN: Dicamba har blitt brukt av bønder siden 1960-tallet, men med grenser som tok hensyn til kjemikaliets tilbøyelighet til å drive og fordampe - bevege seg langt fra der det ble sprayet. Da Monsantos populære produkter for avliving av glyfosat, som Roundup, begynte å miste effektiviteten på grunn av utbredt ugressresistens, bestemte Monsanto seg for å lansere et dicamba-beskjæringssystem som ligner på det populære Roundup Ready-systemet, som parret glyfosattolerante frø med glyfosatherbicider. Bønder som kjøper de nye genetisk konstruerte dicamba-tolerante frøene, kan lettere behandle vanskelige ugress ved å spraye hele åker med dicamba, selv i varme vekstmåneder, uten å skade avlingene. Monsanto kunngjorde et samarbeid med BASF i 2011. Selskapene sa at deres nye dicamba-herbicider ville være mindre flyktige og mindre utsatt for drift enn gamle formuleringer av dicamba.

Environmental Protection Agency godkjente bruken av Monsantos dicamba-herbicid “XtendiMax” i 2016. BASF utviklet sitt eget dicamba-herbicid som det kaller Engenia. Både XtendiMax og Engenia ble først solgt i USA i 2017.

Monsanto begynte å selge sine dicamba-tolerante frø i 2016, og et sentralt krav fra saksøkerne er at det å selge frøene før myndighetsgodkjenning av de nye dicamba-herbicidene oppfordret bøndene til å spraye felt med gamle, svært flyktige dicamba-formuleringer. Bader-søksmålet hevder: ”Årsaken til slik ødeleggelse av saksøker Bader Farms’ avlinger er tiltalte Monsantos forsettlige og uaktsomme frigjøring av et defekt avlingssystem - nemlig dens genetisk modifiserte Roundup Ready 2 Xtend soyabønner og Bollgard II Xtend bomullsfrø (“Xtend crop” ) - uten tilhørende, EPA-godkjent dicamba-herbicid. ”

Bønder hevder at selskapene visste og forventet at de nye frøene ville anspore en slik utstrakt bruk av dicamba at drift ville skade jordene til bønder som ikke kjøpte genetisk konstruerte dicamba-tolerante frø. Bøndene hevder at dette var en del av en ordning for å utvide salget av genetisk konstruerte dicamba-tolerante frø. Mange hevder at de nye dicamba-formuleringene som selges av selskapene, også driver og forårsaker avlingsskader akkurat som de gamle versjonene har gjort.

For mer informasjon om dicamba, vennligst se vår dicamba faktaark.

ILSI er en Food Industry Front Group, New Study Suggests

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For øyeblikkelig løslatelse: Søndag 17. maith 2020 kl 8 EDT
For mer informasjon kontakt: Gary Ruskin + 1 415 944 7350

Den innflytelsesrike globale ideelle organisasjonen International Life Sciences Institute (ILSI) sier at dens oppgave er å "forbedre velvære for allmennheten", men en studie publisert i dag i Public Health Nutrition legger til bevis på at det faktisk er en frontgruppe for næringsmiddelindustrien.

Studien, basert på dokumenter innhentet av US Right to Know via statlige offentlige forespørsler, avdekket "et aktivitetsmønster der ILSI forsøkte å utnytte troverdigheten til forskere og akademikere til å styrke industriposisjoner og fremme næringsutviklet innhold på møtene, journal og andre aktiviteter. ”

"ILSI er snikende fordi de sier at de jobber for helse når de virkelig forsvarer matindustrien og dens fortjeneste," sa Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know, en forbruker- og folkehelsegruppe. "Over hele verden er ILSI sentralt i matvarebransjens produktforsvar, for å holde forbrukerne kjøp av ultrabehandlet mat, sukkerholdige drikkevarer og annen søppelmat som fremmer fedme, type 2-diabetes og andre sykdommer."

Studien avslører hvordan ILSI fremmer interessene til mat og agrikjemisk industri, inkludert:

  • ILSIs rolle i å forsvare kontroversielle matingredienser og undertrykke synspunkter som er ugunstige for industrien;
  • at selskaper som Coca-Cola kan øremerke bidrag til ILSI for spesifikke programmer; og,
  • hvordan ILSI bruker akademikere for sin autoritet, men tillater bransjens skjulte innflytelse i publikasjonene sine.

I studien ber medforfatterne "om at ILSI skal anerkjennes som en privat sektor i stedet for en uavhengig vitenskapelig ideell organisasjon."

Studien avslører også nye detaljer om hvilke selskaper som finansierer ILSI og dets filialer. For eksempel:

  • ILSI Nord-Amerikas utkast til 2016 IRS-skjema 990 viser et bidrag på $ 317,827 200,000 fra PepsiCo, bidrag større enn $ 100,000 XNUMX fra Mars, Coca-Cola og Mondelez, og bidrag større enn $ XNUMX XNUMX fra General Mills, Nestle, Kellogg, Hershey, Kraft, Dr. Pepper Snapple Group , Starbucks Coffee, Cargill, Unilever og Campbell Soup.
  • ILSIs utkast til 2013 Internal Revenue Service skjema 990 viser at det mottok $ 337,000 100,000 fra Coca-Cola, og mer enn $ XNUMX XNUMX hver fra Monsanto, Syngenta, Dow AgroSciences, Pioneer Hi-Bred, Bayer Crop Science og BASF.
  • I 2012 mottok ILSI $ 528,500 500,000 i bidrag fra CropLife International, et bidrag på $ 163,500 XNUMX fra Monsanto og $ XNUMX XNUMX fra Coca-Cola.

Nylig har det vært en bølge av etterforskningsarbeid om ILSI og dets verdensomspennende innflytelse. I januar i fjor, to artikler av Harvard Professor Susan Greenhalgh, i BMJ og Journal of Public Health Policy, avslørte ILSIs innflytelse på den kinesiske regjeringen angående spørsmål knyttet til fedme. I juni i fjor ga medforfatterne av dagens studie ut en tidligere studie om ILSI i tidsskriftet Globalization and Health. I september i fjor publiserte New York Times en artikkel om ILSI med tittelen En skyggefull industrigruppe former matpolitikk over hele verden. I april ga den ideelle organisasjonsansvaret ut en rapport om ILSI med tittelen “Partnerskap for en usunn planet».

ILSI er innlemmet som en ideell organisasjon 501 (c) (3), basert i Washington DC. Den ble grunnlagt i 1978 av Alex Malaspina, en tidligere visepresident for Coca-Cola. Den har 17 filialer over hele verden.

Tittelen på studien i Public Health Nutrition er “Pressing partnerskap: bedriftens innflytelse på forskning og politikk via International Life Sciences Institute. ” Det var medforfatter av Sarah Steele, senior forskningsassistent ved Jesus College og University of Cambridge; Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know; og David Stuckler, professor ved Bocconi University.

Dokumentene fra studien er også tilgjengelig i Matindustriens dokumentarkiv av UCSF industriens dokumentbibliotek, I USRTK Food Industry Collection, Samt Dokumentarkiv for kjemisk industri, I USRTK Agrichemical Collection.

For mer informasjon om ILSI, se USAs rett til å vite faktaark om det. For mer informasjon om USAs rett til å vite, se våre vitenskapelige artikler på https://usrtk.org/academic-work/. For mer generell informasjon, se usrtk.org.

-30-

PR-kampanjer for cola prøvde å påvirke tenårings syn på helseeffekter av soda

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For umiddelbar utgivelse: onsdag 18. desember 2019
For mer informasjon, kontakt: Gary Ruskin, +1-415

Interne dokumenter fra Coca-Cola Company viser hvordan selskapet hadde til hensikt å bruke PR-kampanjer for å påvirke tenårings følelse av helserisikoen ved sine produkter, inkludert sukkerholdig brus, ifølge en studie publisert i dag i International Journal of Environmental Research and Public Health.

En Coca-Cola-dokument viser at målene for PR-kampanjen inkluderte å "øke koksmerkehelsepoeng med tenåringer" og "sementtroverdighet i helse- og velværeområdet."

Studien ble produsert av Australias Deakin University og US Right to Know, en ideell forbruker- og folkehelsegruppe. Det er basert på to Coca-Cola Company PR-forespørsler om forslag for Rio Olympiske sommerleker 2016 og for det Movement Is Happiness-kampanje. US Right to Know innhentet dokumentene gjennom offentlige forespørsler om offentlige registre.

"Dokumentene viser at Coca-Cola prøvde å bruke PR for å manipulere tenåringer til å tro at sukkerholdig brus er sunn, når det virkelig øker risikoen for fedme, diabetes og andre sykdommer," sa Gary Ruskin, en medforfatter av studien. , og meddirektør for US Right to Know. "Tobakksselskaper bør ikke fortelle tenåringer hva som er eller ikke er sunt, og heller ikke Coca-Cola."

"Vi ber regjeringer og folkehelsebyråer undersøke hvordan Coca-Cola bruker PR for å manipulere barn og tenåringer på måter som kan skade helsen deres," sa Ruskin.

Studien konkluderer med at "Cola's intensjon og evne til å bruke PR-kampanjer for å markedsføre barn bør forårsake alvorlig folkehelseproblemer, gitt at eksponering av barn for markedsføring av usunn mat sannsynligvis vil være en viktig bidragsyter til økt fedme hos barn . ”

“Globalt gir Coke offentlige løfter for å redusere barns eksponering for markedsføring av usunne produkter. Men det de sier offentlig er i strid med deres interne dokumenter som viser hvordan de bevisst satser på å målrette barn som en del av deres markedsføringsarbeid, "sa medforfatter av studien, førsteamanuensis Gary Sacks fra Deakin University.

Studien i International Journal of Environmental Research and Public Health var medforfatter av Benjamin Wood, doktorgradsstudent ved Deakin University; Gary Ruskin, meddirektør for US Right to Know, og førsteamanuensis Deakin University Gary Sacks.

De nøkkel dokumenter fra studien er også tilgjengelig i Matindustriens dokumentarkiv av UCSF industriens dokumentbibliotek, I USRTK Food Industry Collection.

For mer informasjon om USAs rett til å vite, se våre vitenskapelige artikler på https://usrtk.org/academic-work/. For mer generell informasjon, se usrtk.org.

-30-

Grupper til CDC: Stopp falske krav om ikke å akseptere bedriftspenger

Skrive ut E-post Dele Tweet

Nyhetsutgivelse

For øyeblikkelig utgivelse: Tirsdag 5. november 2019
Kontakt: Gary Ruskin, USAs rett til å vite, gary@usrtk.org, (415) 944-7350
Angela Bradbery, offentlig borger, abradbery@citizen.org, (202) 588-7741

WASHINGTON, DC - Folkehelse, myndighetsvaktbikkje og offentlige interessegrupper i dag begjært Centers for Disease Control and Prevention (CDC) slutter å gi falske ansvarsfraskrivelser om at det “ikke aksepterer kommersiell støtte” og ikke har “økonomiske interesser eller andre forhold til produsentene av kommersielle produkter.”

CDC gir slike ansvarsfraskrivelser hundrevis of ganger i sin publikasjoner og på dens nettsted, til tross for at National Foundation for Centers for Disease Control and Prevention har akseptert for det nesten $ 80 millioner dollar fra legemiddelfirmaer og andre kommersielle produsenter i regnskapsårene 2014-2018.

I begjæringen heter det: "Disse påstandene kan være trøstende for forbrukere og helsepersonell, men begge er utvilsomt falske." Grupper som støtter begjæringen inkluderer Knowledge Ecology International, Liberty Coalition, Prosjekt om statlig tilsyn, Offentlig Citizen og USAs rett til å vite.

"Det er på tide for CDC å være sannferdig med helsepersonell og alle amerikanere, og slutte å benekte at det tar bedriftens penger," sa Gary Ruskin, meddirektør for US Right to Know. "CDC bryter den offentlige tilliten ved å villede oss på denne måten."

"At CDC godtar millioner fra selskaper som er direkte påvirket av byråets folkehelseprogrammer, er uforsvarlig," sa Dr. Michael Carome, direktør for Public Citizen's Health Research Group. "Så CDC har i stedet vedtatt strategien om gjentatte ganger å benekte at den godtar slike betalinger."

"CDC trenger offentlighetens tillit til effekten og sikkerheten til vaksiner og medisiner, og tiltak for å forhindre sykdom og skade," sa James Love, direktør for Knowledge Ecology International. "En liten sum penger fra selskaper reduserer tilliten publikum vil ha til at byrået jobber for oss, og gir uavhengig, pålitelig informasjon."

I januar var Ruskin medforfatter av en studie i Milbank Quarterly på e-post mellom The Coca-Cola Company og CDC, som viser selskapets innsats for å påvirke CDC til egen fordel. En høytstående CDC-tjenestemann veiledet til og med Coca-Cola om hvordan man kunne lobbye Verdens helseorganisasjon for å støtte sitt arbeid for å begrense tilsatt sukker. Coca-Cola har vært en donor til CDC Foundation.

I 2017 innhentet US Right to Know dokumenter som viser en allianse mellom Coca-Cola og CDC-direktør Brenda Fitzgerald. Disse dokumentene var gjenstand for artikler i The New York Times og The Intercept.

Gruppenes begjæring til CDC er tilgjengelig her..

US Right to Know er en nonprofit forbruker- og folkehelsegruppe som undersøker bransjepraksis og innflytelse på offentlig politikk. For mer informasjon, se usrtk.org.

Public Citizen ble grunnlagt i 1971 og er en ideell organisasjon for forbrukeradvokat som kjemper for offentlig interesse i makthallene. For mer informasjon, se citizen.org.

# # #