Bayer's Shady PR-bedrijven: FleishmanHillard, Ketchum, FTI Consulting

Print E-mail* Deel Tweet

Oorspronkelijk gepost in mei 2019; bijgewerkt november 2020

In dit bericht volgt US Right to Know openbare misleidingsschandalen waarbij PR-bedrijven betrokken zijn waarop agrochemische reuzen Bayer AG en Monsanto hebben vertrouwd voor hun productbeschermingscampagnes: FTI-advies, Ketchum PR en FleishmanHillard. Deze bedrijven hebben een lange geschiedenis van het gebruik van misleidende tactieken om de politieke agenda's van hun klanten te promoten, waaronder defensiecampagnes voor de pesticiden-, tabaks- en olie-industrie.

Recente schandalen

NYT legt de duistere tactieken van FTI Consulting Company voor de olie-industrie bloot: In een 11 november 2020 artikel in de New York Times, Hiroko Tabuchi onthult hoe FTI Consulting "hielp bij het ontwerpen, aansturen en runnen van organisaties en websites die werden gefinancierd door energiebedrijven en die de basis lijken te zijn voor initiatieven op het gebied van fossiele brandstoffen." Op basis van haar interviews met een tiental voormalige FTI-medewerkers en honderden interne documenten, rapporteert Tabuchi hoe FTI milieuactivisten controleerde, astroturf-politieke campagnes voerde, twee nieuws- en informatiesites bemand en pro-industrieartikelen schreef over fracking, klimaatrechtzaken en andere populaire -knop problemen met richting van Exxon Mobile.

Monsanto en zijn PR-bedrijven hebben de GOP-inspanningen georkestreerd om kankeronderzoekers te intimideren: Lee Fang gemeld voor The Intercept in 2019 over documenten die suggereren dat Monsanto regulatoren antagoneerde en druk uitoefende om het onderzoek naar 's werelds toonaangevende herbicide, glyfosaat, vorm te geven. Het verhaal rapporteert over misleidende PR-tactieken, inclusief hoe FTI Consulting een brief opstelde over glyfosaatwetenschap, ondertekend door een senior GOP-congreslid.

Monsanto-documenten onthullen tactieken om onderzoeken van algemeen belang in diskrediet te brengen: Interne Monsanto-documenten die in augustus 2019 via rechtszaken zijn vrijgegeven, onthulden een reeks tactieken die het bedrijf en zijn PR-firma's gebruikten om journalisten en andere beïnvloeders aan te vallen die hun bezorgdheid over pesticiden en GGO's hadden geuit en probeerden een onderzoek naar hun activiteiten door US Right to Know tegen te gaan.

Zie ook de factsheets van USRTK, gebaseerd op documenten die zijn verkregen uit ons onderzoek, waarin verslag wordt gedaan van externe bondgenoten die helpen bij de verdediging van de pesticidenindustrie: Het propagandanetwerk van de pesticidenindustrie volgen.

In mei 2019 rapporteerden we over verschillende schandalen waarbij de PR-bedrijven van Bayer betrokken waren:

'Monsanto File'-schandaal

Journalisten bij Le Monde meldde op 9 mei dat ze een "Monsantodossier" hadden verkregen gemaakt door het PR-bedrijf FleishmanHillard met een lijst van een "veelheid aan informatie" van ongeveer 200 journalisten, politici, wetenschappers en anderen waarvan wordt aangenomen dat ze het debat over glyfosaat in Frankrijk zullen beïnvloeden. Le Monde diende een klacht in waarbij het parket van Parijs beweert dat het document illegale verzameling en verwerking van persoonsgegevens inhield, waardoor het parket werd aangespoord om open een crimineel onderzoek. “Dit is een zeer belangrijke ontdekking omdat het laat zien dat er objectieve strategieën zijn om sterke stemmen het zwijgen op te leggen. Ik kan zien dat ze me probeerden te isoleren, " De voormalige minister van Milieu van Frankrijk, Segolene Royal, die op de lijst staat, vertelde France 24 TV.

"Dit is een zeer belangrijke ontdekking omdat het laat zien dat er objectieve strategieën zijn om sterke stemmen het zwijgen op te leggen."

Francois Veillerette, een milieuactivist die ook op de lijst staat, vertelde France 24 dat het persoonlijke contactgegevens, meningen en mate van betrokkenheid met betrekking tot Monsanto bevatte. "Dit is een grote schok in Frankrijk", zei hij. "We denken niet dat dit normaal is." Bayer heeft sindsdien toegegeven dat FleishmanHillard heeft opgesteld "'watchlists 'van pro- of anti-pesticidencijfers”In zeven Europese landen, meldde de AFP. De lijsten bevatten informatie over journalisten, politici en andere belangengroepen. De AFP zei dat het een klacht had ingediend bij een Franse regelgevende instantie omdat sommige van zijn journalisten op de lijst stonden die in Frankrijk opdook.

Beierse Verontschuldigde en zei het zijn relatie opgeschort met de betrokken firma's, waaronder FleishmanHillard en Publicis Consultants, in afwachting van een onderzoek. "Onze hoogste prioriteit is om transparantie te creëren", Zei Bayer. "We tolereren geen onethisch gedrag in ons bedrijf." (De firma's werden later vrijgesproken van wangedrag door het advocatenkantoor dat door Bayer was ingehuurd.)

Verder lezen:

Zich voordoen als verslaggever bij het proces van Monsanto 

Als aanvulling op de PR-problemen van Bayer, meldde AFP op 18 mei dat een medewerker van een ander PR-bedrijf voor "crisismanagement" dat werkt samen met Bayer en Monsanto - FTI Consulting - werd betrapt zich voordoen als freelance journalist bij een federaal proces in San Francisco dat eindigde met een Oordeel van $ 80 miljoen tegen Bayer vanwege zorgen over glyfosaatkanker.

Sylvie Barak, medewerker van FTI Consulting, werd tijdens de rechtszaak met verslaggevers over verhaalideeën gesproken. Ze beweerde voor de BBC te werken en maakte niet bekend dat ze daadwerkelijk voor een PR-bedrijf werkte.

Verder lezen:

Ketchum en FleishmanHillard runnen GMO PR-salvo

In 2013 schakelde de agrochemische industrie FleishmanHillard en Ketchum, beide eigendom van Omnicom, in om een PR-offensief om het imago te rehabiliteren van zijn omstreden GGO- en pesticidenproducten. Monsanto geselecteerd FleishmanHillard om zijn reputatie te "hervormen" te midden van "felle oppositie" tegen genetisch gemodificeerd voedsel, volgens het Holmes Report. Rond dezelfde tijd werd FleishmanHillard ook de PR-bureau van record voor Bayer, en de Council for Biotechnology Information (CBI) - een handelsgroep gefinancierd door Bayer (Monsanto), Corteva (DowDuPont), Syngenta en BASF - huurden PR-bedrijf Ketchum in om een marketingcampagne genaamd GMO Answers.

Spintactieken die door deze bedrijven werden gebruikt, waren onder meer:het nastreven van mama bloggers'En de stemmen van zogenaamd' onafhankelijke 'experts gebruiken om'verwijder verwarring en wantrouwen”Over GGO's. Er kwam echter bewijs aan de oppervlakte dat de PR-firma's enkele van de "onafhankelijke" experts hadden bewerkt en geschreven. Documenten die zijn verkregen door US Right to Know laten dat bijvoorbeeld zien Ketchum geschreven berichten voor GMO Antwoorden die zijn ondertekend door een Professor van de Universiteit van Florida die beweerde onafhankelijk te zijn terwijl hij achter de schermen met Monsanto aan PR-projecten werkte. Een senior vice-president bij FleishmanHillard heeft de toespraak bewerkt een UC Davis-professor en coachte haar hoe je "mensen in de kamer kunt winnen" bij een IQ2-debat om het publiek te overtuigen om GGO's te accepteren. Ketchum ook gaf de professor spreekpunten voor een radio-interview over een wetenschappelijke studie.

Academici waren belangrijke boodschappers voor lobbyactiviteiten van de industrie om zich te verzetten tegen GGO-etikettering, meldde de New York Times in 2015. "Professoren / onderzoekers / wetenschappers hebben een grote witte hoed in dit debat en steun in hun staten, van politici tot producenten," Bill Mashek, een vice-president bij Ketchum, schreef aan de professor van de Universiteit van Florida. "Ga zo door!" Volgens de belastingadministratie heeft de branchegroep CBI sinds 11 meer dan $ 2013 miljoen uitgegeven aan Ketchum's GMO Answers.

GMO geeft antwoord op het succes van 'crisisbeheersing'

Als een teken van zijn succes als PR-spin-tool, was GMO Answers genomineerd voor een CLIO-advertentieprijs in 2014 in de categorie "Crisismanagement & Issue Management". in deze video voor CLIO schepte Ketchum op over hoe het de positieve media-aandacht voor GGO's bijna verdubbelde en "80% van de interacties in evenwicht bracht" op Twitter. Veel van die online interacties zijn afkomstig van accounts die onafhankelijk lijken en die hun verband met de PR-campagne in de branche niet onthullen.

Hoewel de Ketchum-video beweerde dat GMO Answers "transparantie opnieuw zou definiëren" met informatie van experts die "niets gefilterd of gecensureerd en geen stemmen tot zwijgen gebracht", suggereert een PR-plan van Monsanto dat het bedrijf rekende op GMO Answers om zijn producten in een positief daglicht te stellen. De document uit 2015 vermelde GMO-antwoorden onder de "industriepartners" dat Roundup zou kunnen helpen beschermen tegen kankerproblemen; in een 'bronnen'-sectie op pagina 4 vermeldde het plan links naar GMO Answers naast Monsanto-documenten die de bedrijfsboodschap konden communiceren dat' glyfosaat niet kankerverwekkend is '.

Deze Ketchum-video is op de CLIO-website geplaatst en verwijderd nadat we erop hadden gewezen.

Verder lezen:

Omnicom's FleishmanHillard en Ketchum: geschiedenissen van misleiding

Waarom een ​​bedrijf FleishmanHillard of Ketchum voorrang zou geven bij pogingen om vertrouwen te wekken, is moeilijk te begrijpen, gezien hun geschiedenis van gedocumenteerde misleidingen. Bijvoorbeeld:

Tot 2016 was Ketchum het PR-bureau voor Rusland en Vladimir Poetin. Volgens documenten verkregen door ProPublicaWerd Ketchum betrapt op het plaatsen van pro-Poetin-opinies onder de namen van "schijnbaar onafhankelijke professionals" in verschillende nieuwsuitzendingen. In 2015 heeft de omstreden Hondurese regering huurde Ketchum in om te proberen zijn reputatie te herstellen na een corruptieschandaal van meerdere miljoenen dollars.

Documenten zijn gelekt naar moeder Jones geven aan dat Ketchum samenwerkte met een particulier beveiligingsbedrijf dat 'Greenpeace en andere milieuorganisaties bespioneerde van eind jaren negentig tot zeker 1990, documenten uit vuilnisbakken plunderde, probeerde undercoveragenten binnen groepen te planten, kantoren in de kast legde, telefoongegevens van activisten verzamelde, en doordringende vertrouwelijke vergaderingen. " FleishmanHillard werd ook betrapt op het gebruik van onethische spionagetactieken tegen voorstanders van volksgezondheid en tabaksontmoediging namens het tabaksbedrijf RJ Reynolds, volgens een onderzoek van Ruth Malone in de American Journal of Public Health. De PR-firma nam zelfs in het geheim geluidsbanden op bij vergaderingen en conferenties voor tabaksontmoediging.

FleishmanHillard was het PR-bureau voor The Tobacco Institute, de belangrijkste lobbyorganisatie van de sigarettenindustrie, gedurende zeven jaar. In een artikel in de Washington Post uit 1996, Morton Mintz vertelde het verhaal over hoe FleishmanHillard en het Tobacco Institute het Healthy Buildings Institute hebben omgevormd tot een frontgroep voor de tabaksindustrie in haar poging om de publieke bezorgdheid over de gevaren van passief roken weg te draaien. Ketchum werkte ook voor de tabaksindustrie.

Beide firma's hebben soms aan beide kanten van een kwestie gewerkt. FleishmanHillard is geweest ingehuurd voor antirookcampagnes. In 2017 lanceerde Ketchum een spin-off bedrijf genaamd Cultivate om geld te verdienen aan de groeiende markt voor biologisch voedsel, ook al heeft Ketchum's GMO Answers biologisch voedsel in diskrediet gebracht en beweert dat consumenten een "flinke premie" betalen voor voedsel dat niet beter is dan conventioneel geteeld voedsel.

Verder lezen:

FTI Consulting: klimaatmisleiding en meer tabaksbanden

FTI Consulting, het "crisismanagement" PR-bedrijf dat samenwerkt met Bayer en wiens werknemer was betrapt als journalist deelt bij de recente Roundup-kankerproef in San Francisco verschillende overeenkomsten met FleishmanHillard en Ketchum, waaronder het gebruik van geheime tactieken, gebrek aan transparantie en geschiedenis van samenwerking met de tabaksindustrie.

Het bedrijf staat bekend als een belangrijke speler in de inspanningen van ExxonMobil om de verantwoordelijkheid voor klimaatverandering te ontlopen. Zoals Elana Schor en Andrew Restuccia gerapporteerd in Politico in 2016:

“Afgezien van [Exxon] zelf, is de meest uitgesproken weerstand tegen de greens afkomstig van FTI Consulting, een bedrijf vol voormalige Republikeinse assistenten dat heeft bijgedragen aan het verenigen van de GOP ter verdediging van fossiele brandstoffen. Onder de vlag van Energy in Depth, een project dat wordt uitgevoerd voor de Independent Petroleum Association of America, heeft FTI verslaggevers doorspekt met e-mails die suggereren dat er sprake is van "samenspanning" tussen groene activisten en staatsagenten, en heeft het vragen opgeworpen over InsideClimate's Rockefeller-subsidies.

Medewerkers van FTI Consulting zijn al eerder betrapt op het nabootsen van journalisten. Karen Savage meldde zich Januari 2019 in Climate Liability News“Twee PR-strategen die Exxon vertegenwoordigden, deden zich onlangs voor als journalisten in een poging een advocaat te interviewen die de gemeenschappen in Colorado vertegenwoordigt die Exxon aanklagen wegens schade die verband houdt met klimaatverandering. De strategen - Michael Sandoval en Matt Dempsey - zijn in dienst van FTI Consulting, een bedrijf dat al lang verbonden is met de olie- en gasindustrie. " Volgens Climate Liability News werden de twee mannen vermeld als schrijvers voor Western Wire, een website die wordt beheerd door oliebelangen en bemand wordt met strategen van FTI Consulting, dat ook personeel levert aan Energy In Depth, een pro-fossiele brandstof 'onderzoek, onderwijs en publiekscampagne. "

Energy In Depth presenteerde zichzelf als een ‘moeder en vader’ die kleine energieleveranciers vertegenwoordigt, maar werd opgericht door grote olie- en gasmaatschappijen om te lobbyen voor deregulering, DeSmog-blog meldde in 2011. De Greenpeace-groep ontdekte een 2009 industrie memo beschrijven Energy In Depth als een "nieuwe industriebrede campagne ... ter bestrijding van nieuwe milieuregels, vooral met betrekking tot hydrofracturering" die "niet mogelijk zou zijn zonder de vroege financiële verplichtingen" van grote olie- en gasbelangen, waaronder BP, Halliburton, Chevron, Shell, XTO Energy (nu eigendom van ExxonMobil).

Een ander kenmerk dat al deze bedrijven gemeen hebben, zijn de banden met de tabaksindustrie. FTI Consulting heeft "een lange geschiedenis in het werken met de tabaksindustrie", aldus Tabak Tactics.org. Een zoekopdracht in de UCSF Tobacco Industry Documents-bibliotheek levert meer dan 2,400 documenten op met betrekking tot FTI Consulting.

Verder lezen:

Meer berichtgeving over de PR-schandalen van Bayer

Dekking in het Frans:

Dekking in het Engels: