Hooggerechtshof van Vermont om FOI-zaak te horen over documenten van professor's Food Industry Group

Print E-mail* Deel Tweet

Media-advies

Voor onmiddellijke publicatie: donderdag 10 september 2020
Neem voor meer informatie contact op met: Gary Ruskin (415) 944-7350

Wat: Het Hooggerechtshof van Vermont zal mondelinge argumenten horen in US Right to Know v. University of Vermont. De zaak betreft een verzoek op grond van de Vermont Public Records Act voor e-mailcommunicatie waarbij dr. Naomi Fukagawa, emeritus hoogleraar geneeskunde aan de Universiteit van Vermont, is betrokken. USRTK is geïnteresseerd in meer informatie over het werk van Fukagawa als hoofdredacteur van Nutrition Reviews. Het tijdschrift wordt uitgegeven door de Internationaal Instituut voor Levenswetenschappen (ILSI), een groep die wordt gefinancierd door de voedings- en agrochemische industrie.

Wanneer: Dinsdag 15 september om 2 uur EDT. Video van de pleidooien wordt live gestreamd op: https://www.youtube.com/channel/UCx5naSorUsDA-rgrF1_SGkw

Waarom: US Right to Know voert een breed onderzoek uit naar de voedings- en agrochemische industrie, hun zakelijke praktijken en frontgroepen. Als resultaat van dat onderzoek heeft Gary Ruskin, uitvoerend directeur van US Right to Know, co-auteur van drie academische studies over ILSI in de tijdschriften Volksgezondheid Voeding, Globalisering en gezondheid en het Kritische volksgezondheid. Uit de onderzoeken blijkt dat ILSI beweert "het welzijn van het grote publiek te verbeteren", maar in feite optreedt namens de voedingsindustrie.

Achtergrond: USRTK heeft een factsheet over ILSI. Briefs in de zaak US Right to Know v. University of Vermont zijn beschikbaar Hier.