Bayers Shady PR-firmaer: FleishmanHillard, Ketchum, FTI Consulting

Trykke E-mail Del Tweet

Oprindeligt udgivet maj 2019; opdateret november 2020

I dette indlæg sporer USAs ret til at vide offentlige bedragskandaler, der involverer PR-firmaer, som de agrikemiske giganter Bayer AG og Monsanto har påberåbt sig for deres produktforsvarskampagner: FTI-rådgivning, Ketchum PR og FleishmanHillard. Disse firmaer har lange historier om at bruge vildledende taktik til at fremme deres kunders politiske dagsorden, herunder pesticid-, tobaks- og olieindustriens forsvarskampagner.

Seneste skandaler

NYT afslører FTI-konsulentfirmas skyggefulde taktik for olieindustrien: I en 11. november 2020 New York Times-artikel, Hiroko Tabuchi afslører, hvordan FTI Consulting “hjalp med at designe, personale og drive organisationer og websteder, der blev finansieret af energivirksomheder, der kan synes at repræsentere græsrodsstøtte til fossile brændstofinitiativer.” Baseret på hendes interviews med et dusin tidligere FTI-medarbejdere og hundreder af interne dokumenter rapporterer Tabuchi om, hvordan FTI overvågede miljøaktivister, kørte astroturf-politiske kampagner, bemandede to nyheds- og informationssider og skrev artikler inden for industrien om fracking, klimasager og andre hotte -knappeproblemer med retning fra Exxon Mobile.

Monsanto og dets PR-firmaer orkestrerede GOP-indsats for at skræmme kræftforskere: Lee Fang rapporteret til The Intercept i 2019 på dokumenter, der tyder på, at Monsanto antagoniserede regulatorer og anvendte pres for at forme forskning i verdens førende herbicid, glyphosat. Historien rapporterer om vildledende PR-taktik, herunder hvordan FTI Consulting udarbejdede et brev om glyphosatvidenskab underskrevet af en senior GOP-kongresmedlem.

Monsanto-dokumenter afslører taktik for at miskreditere efterforskning af offentlig interesse: Interne Monsanto-dokumenter, der blev frigivet via retssager i august 2019, afslørede en række taktikker, som virksomheden og dets PR-firmaer brugte til at målrette mod journalister og andre indflydelsesrige, der rejste bekymring over pesticider og GMO'er og forsøgte at modvirke en undersøgelse af deres aktiviteter af US Right to Know.

Se også USRTKs faktaark, baseret på dokumenter opnået fra vores undersøgelse, der rapporterer om tredjeparts allierede, der hjælper med pesticidindustriens forsvar: Sporing af propaganda-netværket for pesticidindustrien.

I maj 2019 rapporterede vi om flere skandaler, der involverede Bayers PR-firmaer:

'Monsanto File' skandale

Journalister på Le Monde rapporterede 9. maj, at de opnåede en "Monsanto File" oprettet af PR-firmaet FleishmanHillard, der nævner en "mangfoldighed af information" om 200 journalister, politikere, forskere og andre, der anses for sandsynligt at påvirke debatten om glyphosat i Frankrig. Le Monde indgivet en klage med anklagemyndigheden i Paris, der hævder, at dokumentet involverede ulovlig indsamling og behandling af personoplysninger, hvilket anklagede anklagemyndigheden til åbne en kriminel sonde. ”Dette er en meget vigtig opdagelse, fordi den viser, at der er objektive strategier til at dæmpe stærke stemmer. Jeg kan se, at de prøvede at isolere mig, ” Frankrigs tidligere miljøminister Segolene Royal, der er på listen, fortalte France 24 TV.

"Dette er en meget vigtig opdagelse, fordi den viser, at der er objektive strategier til at dæmpe stærke stemmer."

Francois Veillerette, en miljøforkæmper, der også er på listen, fortalte France 24, at den indeholdt personlige kontaktoplysninger, meninger og engagement i forhold til Monsanto. ”Dette er et stort chok i Frankrig,” sagde han. "Vi synes ikke, det er normalt." Bayer har siden indrømmet, at FleishmanHillard udarbejdede “'overvågningslister med tal for pro- eller antipesticider”I syv lande overalt i Europa, rapporterede AFP. Listerne indeholdt oplysninger om journalister, politikere og andre interessegrupper. AFP sagde, at det indgav en klage til et fransk reguleringsagentur, fordi nogle af dets journalister var på listen, der dukkede op i Frankrig.

Bavarian undskyldte og sagde det suspenderet sit forhold med de involverede virksomheder, herunder FleishmanHillard og Publicis Consultants, i afventning af en undersøgelse. "Vores højeste prioritet er at skabe gennemsigtighed," Sagde Bayer. "Vi tolererer ikke uetisk adfærd i vores virksomhed." (Virksomhederne blev senere ryddet for forseelser af advokatfirmaet, der var ansat af Bayer.)

Yderligere læsning:

Poserer som reporter ved Monsanto-retssagen 

Tilføjelse til Bayers PR-problemer rapporterede AFP den 18. maj, at en medarbejder i en anden "krisestyring" PR-firma, der arbejder med Bayer og Monsanto - FTI Consulting - blev fanget udgør som freelance journalist ved en føderal retssag i San Francisco, der sluttede med en $ 80 millioner dom mod Bayer over bekymringer om glyphosatkræft

FTI Consulting-medarbejderen Sylvie Barak blev set chatterede journalister om historieideer under retssagen. Hun hævdede at arbejde for BBC og afslørede ikke, at hun faktisk arbejdede for et PR-firma.

Yderligere læsning:

Ketchum og FleishmanHillard kører GMO PR-salve

I 2013 tappede den agrikemiske industri FleishmanHillard og Ketchum, begge ejet af Omnicom, for at lede en PR-offensiv for at rehabilitere billedet af dens udkæmpede GMO- og pesticidprodukter. Monsanto valgt FleishmanHillard til at ”omforme” sit omdømme midt i "hård modstand" mod genetisk modificerede fødevarer, ifølge Holmes-rapporten. Omkring samme tid blev FleishmanHillard også den PR-agentur med rekord for Bayer, og Rådet for bioteknologisk information (CBI) - en handelsgruppe finansieret af Bayer (Monsanto), Corteva (DowDuPont), Syngenta og BASF - hyrede Ketchum PR-firma til at starte en marketingkampagne kaldet GMO Answers.

Spin-taktik anvendt af disse firmaer omfattede “opsøgende mammabloggere”Og bruge stemmerne fra angiveligt” uafhængige ”eksperter til at“rydde op i forvirring og mistillid”Om GMO'er. Der kom imidlertid beviser på, at PR-firmaerne redigerede og scriptede nogle af de "uafhængige" eksperter. For eksempel viser dokumenter, der er opnået af US Right to Know, det Ketchum scriptet stillinger til GMO-svar, der blev underskrevet af en Professor i University of Florida der hævdede at være uafhængig, da han arbejdede bag kulisserne med Monsanto på PR-projekter. En senior vicepræsident hos FleishmanHillard redigerede talen af en UC Davis professor og sort trænede hende hvordan man ”vinder folk i rummet” på en IQ2-debat for at overbevise offentligheden at acceptere GMO'er. Ketchum også gav professoren talepunkter til et radiointerview om en videnskabelig undersøgelse.

Akademikere var vigtige budbringere for lobbyindustriens bestræbelser på at modsætte sig GMO-mærkning, rapporterede New York Times i 2015. "Professorer / forskere / forskere har en stor hvid hat i denne debat og støtte i deres stater, fra politikere til producenter," Bill Mashek, en vicepræsident i Ketchum, skrev til University of Florida professor. "Bliv ved!" Branchehandelsgruppen CBI har brugt over 11 millioner dollars på Ketchums GMO-svar siden 2013 ifølge skatteregistreringer.

GMO svarer på 'krisestyring' succes

Som et tegn på succes som PR-værktøj var GMO-svar shortlist til en CLIO reklamepris i 2014 i kategorien “Crisis Management & Issue Management.” I denne video for CLIO pralede Ketchum af, hvordan det næsten fordoblede positiv medieopmærksomhed fra GMO'er og "afbalancerede 80% af interaktioner" på Twitter. Mange af disse online-interaktioner er fra konti, der ser ud til at være uafhængige og ikke afslører deres forbindelse til branchens PR-kampagne.

Selvom Ketchum-videoen hævdede, at GMO-svar ville "omdefinere gennemsigtighed" med information fra eksperter med "intet filtreret eller censureret, og ingen stemmer blev tavst," antyder en Monsanto PR-plan, at virksomheden regner med GMO-svar for at hjælpe med at spinde sine produkter i et positivt lys. Det dokument fra 2015 anførte GMO-svar blandt "industripartnerne" der kunne hjælpe med at beskytte Roundup mod kræftproblemer; i afsnittet "ressourcer" på side 4 indeholder planen links til GMO-svar sammen med Monsanto-dokumenter, der kunne kommunikere virksomhedsmeddelelsen om, at "Glyphosat ikke er kræftfremkaldende."

Denne Ketchum-video blev sendt til CLIO-webstedet og fjernet, efter at vi havde gjort opmærksom på den.

Yderligere læsning:

Omnicoms FleishmanHillard og Ketchum: bedrageri

Hvorfor ethvert firma vil stille FleishmanHillard eller Ketchum foran indsatsen for at skabe tillid, er vanskeligt at forstå i betragtning af deres historie om dokumenterede bedrag. For eksempel:

Indtil 2016 var Ketchum PR-firma for Rusland og Vladimir Putin. Ifølge dokumenter opnået af ProPublica, Blev Ketchum fanget ved at placere pro-Putins opeder under navnene "tilsyneladende uafhængige fagfolk" i forskellige nyhedsforretninger. I 2015 blev den den kæmpede Honduras regering hyrede Ketchum at forsøge at genoprette sit omdømme efter en korruptionsskandale på flere millioner dollars.

Dokumenter lækket til Mother Jones angive, at Ketchum arbejdede med et privat sikkerhedsfirma, der "spionerede på Greenpeace og andre miljøorganisationer fra slutningen af ​​1990'erne gennem mindst 2000, idet de plyndrede dokumenter fra skraldespande, forsøgte at plante undercover-agenter inden for grupper, casing-kontorer, indsamlede telefonoptegnelser over aktivister, og gennemtrængende fortrolige møder. ” FleishmanHillard blev også fanget ved at bruge uetisk spioneringstaktik mod folkesundhed og tobaksbekæmpelsesadvokater på vegne af tobaksselskabet RJ Reynolds, ifølge en undersøgelse foretaget af Ruth Malone i American Journal of Public Health. PR-firmaet auditerede endda i hemmelighed møder og konferencer for tobakskontrol.

FleishmanHillard var PR-firmaet for The Tobacco Institute, cigaretindustriens vigtigste lobbyorganisation, i syv år. I en artikel fra Washington Post fra 1996, Morton Mintz fortalt historien om, hvordan FleishmanHillard og Tobacco Institute konverterede Healthy Buildings Institute til en frontgruppe for tobaksindustrien i sit forsøg på at fjerne offentlighedens bekymring over farerne ved brugt røg. Ketchum arbejdede også for tobaksindustrien.

Begge virksomheder har til tider arbejdet på begge sider af et problem. FleishmanHillard har været ansat til kampagner mod rygning. I 2017 lancerede Ketchum en spin-off firma kaldet Cultivate at tjene penge på det voksende økologiske fødevaremarked, selvom Ketchums GMO-svar har foragtet økologisk mad og hævder, at forbrugerne betaler en “stor præmie” for mad, der ikke er bedre end konventionelt dyrket mad.

Yderligere læsning:

FTI Consulting: klima bedrag og flere tobak bånd

FTI Consulting, “krisestyring” PR-firma, der arbejder med Bayer og hvis medarbejder var fanget efterligner en journalist på det nylige Roundup-kræftforsøg i San Francisco deler flere ligheder med FleishmanHillard og Ketchum, herunder brugen af ​​skjult taktik, manglende gennemsigtighed og historie med at arbejde med tobaksindustrien.

Firmaet er kendt som en nøgleaktør i ExxonMobils bestræbelser på at unddrage sig ansvaret for klimaændringer. Som Elana Schor og Andrew Restuccia rapporteret i Politico i 2016:

”Bortset fra [Exxon] selv, har den mest højlydte modstand mod de grønne kommet fra FTI Consulting, et firma fyldt med tidligere republikanske hjælpere, der har bidraget til at forene GOP til forsvar af fossile brændstoffer. Under banneret af Energy in Depth, et projekt, det kører for den uafhængige petroleumssammenslutning i Amerika, har FTI krydret journalister med e-mails, der tyder på "samarbejde" mellem grønne aktivister og statsagenter, og har rejst spørgsmål over InsideClimates Rockefeller-tilskud. "

FTI Consulting-medarbejdere er tidligere blevet fanget i at imitere journalister. Karen Savage rapporterede i Januar 2019 i Nyheder om klimaansvar, ”To PR-strateger, der repræsenterer Exxon, udgav sig for nylig som journalister i et forsøg på at interviewe en advokat, der repræsenterer Colorado-samfund, der sagsøger Exxon for skader relateret til klimaforandringer. Strategerne - Michael Sandoval og Matt Dempsey - er ansat i FTI Consulting, et firma, der længe har tilknytning til olie- og gasindustrien. ” Ifølge Climate Liability News blev de to mænd opført som forfattere til Western Wire, et websted drevet af olieinteresser og bemandet med strateger fra FTI Consulting, som også forsyner personale til Energy In Depth, en pro-fossil brændstof “forskning, uddannelse og offentlig opsøgende kampagne. ”

Energy In Depth præsenterede sig som en "mor og pop-shop", der repræsenterede små energileverandører, men blev skabt af store olie- og gasselskaber for at lobbye for deregulering, DeSmog-blog rapporterede i 2011. Greenpeace-gruppen afdækkede a 2009 industri memo beskriver Energi i dybden som en "ny brancheomfattende kampagne ... til bekæmpelse af nye miljøregler, især med hensyn til hydraulisk frakturering", som "ikke ville være mulig uden de tidlige økonomiske forpligtelser" af store olie- og gasinteresser, herunder BP, Halliburton, Chevron, Shell, XTO Energy (nu ejet af ExxonMobil).

Et andet træk til fælles med alle disse virksomheder er deres tobaksindustrielle bånd. FTI Consulting har "en lang historie med at arbejde med tobaksindustrien," ifølge Tobakstaktik.org. En søgning i UCSF Tobacco Industry Documents-biblioteket bringer over 2,400 dokumenter op vedrørende FTI Consulting.

Yderligere læsning:

Flere rapporter om Bayers PR-skandaler

Dækning på fransk:

Dækning på engelsk:

GMO-industrien vil ikke have dig til at se denne video

Trykke E-mail Del Tweet

I denne video skryter GMO-branchens vigtigste PR-firma, Ketchum, om, hvordan det spredte medierne om GMO-spørgsmål, og hvordan det snyder på de sociale mediekonti for mennesker, der er bekymrede for GMO'er.

Videoen blev lige taget ned efter vi henledte opmærksomheden på detsandsynligvis fordi det er pinligt for Ketchum og den agrikemiske industri. Men vi har sat det op igen, så du kan se det.

Ketchum er et fascinerende PR-firma. Ud over at tale til GMO'er, de er også Ruslands PR-firma*. Vi amerikanere stoler ikke på dem, når de taler for Rusland og sort Præsident Putin, så hvorfor skal vi stole på dem når de taler for GMO'er?

Ketchum var også tilsyneladende involveret i en spionageindsats mod nonprofitorganisationer, der er beskæftiget med GMO'er.

Spred venligst ordet om denne video. Tak!

* [Opdatering: Ketchum PR meddelte i marts 2015, at det sluttede sit partnerskab med Rusland af ukendte grunde. Rusland-kontoen blev faktisk udskilt til andre Omnicom-ejendomme GPlus, som Patrick Coffee rapporterede i Adweek. Ketchums service til Rusland giver "to perfekte eksempler på, hvorfor offentligheden generelt ikke har tillid til PR-branchen," skrev Coffee. I dets DOJ arkivering, Rapporterede Ketchum, at de havde afsluttet sit forhold til Den Russiske Føderation den 1. januar 2016.]

US Farmers and Ranchers Alliance - nøglefakta

Trykke E-mail Del Tweet

Resumé

* Finansierne inkluderer Monsanto og DuPont

* Små landmænd kritiserede brugen af ​​obligatoriske markedsføringsgebyrer til at fremme "Big Ag"

* Andre partnere inkluderer BASF, Dow

USFRA er repræsenteret af PR-giganten Ketchum

Ketchums kunder inkluderer Den Russiske Føderation

Ketchums arbejde for Den Russiske Føderation inkluderer at skubbe propaganda for Putin og hjælpe i en kampagne for at få Putin udnævnt til Time Magazines 2007 "Årets person".

* LA Times: USFRA-finansieret dokumentarfilm "lobbyistisk propaganda"

Midler inkluderer Monsanto, DuPont

Fra og med 2011 skulle USFRA have et årligt budget på 11 millioner dollars.

Finansieringen kommer dels fra obligatoriske markedsføringsgebyrer, som landbrugsministeriet hjælper med at opkræve fra landmænd og fra virksomheder som Monsanto og DuPont, som hver især forpligter sig til et årligt bidrag på $ 500,000. [New York Times, 9 / 27 / 11] 

Organisation hævder nu, at budgettet er "Mindre end $ 12 millioner", men planer om at udvide

USFRA siger, at dets nuværende budget "er mindre end 12 millioner dollars", men "Over tid forventer vi, at vores programbudget vokser, efterhånden som flere tilknyttede virksomheder og industripartnere slutter sig til vores bevægelse." [http://www.fooddialogues.com/content/faqs]

Organisation hævder, at en tredjedel af finansieringen kommer fra industripartnere

Ifølge USFRA kommer 32 procent af dets finansiering fra dets industripartnere.

”68 procent af vores finansiering kommer fra landbrugs- og rancherledede datterselskaber,” hævder gruppen. [http://www.fooddialogues.com/content/faqs]

Partnere inkluderer BASF, Dow, Merck m.fl.

USFRAs "Premier Partner Advisory Group" inkluderer både DuPont og Monsanto, mens dets "Industry Partner Council" inkluderer BASF, Cargill, Dow AgroSciences, Elanco Animal Health, Merck Animal Health, Syngenta og Zoetis. [http://www.fooddialogues.com/content/affiliates-board-participants-and-industry-partners]

Små landbrugere forstyrrer obligatoriske markedsføringsgebyrer, der bruges til at promovere "Big Ag"

 I en artikel fra januar 2014 Bloomberg BusinessWeek rapporterede, at mindre landmænd klagede over brugen af ​​obligatoriske markedsføringsgebyrer eller checkoffs til finansiering af USFRA og hævdede, at de var nødt til at "forkaste penge for at støtte aktiviteter og reklamer, der gavner landbrugsvirksomhed, men ikke nødvendigvis dem med små og mellemstore operationer . ”

Artiklen bemærkede, at USFRAs tilknyttede selskaber og partnere “bare er den slags grupper, der normalt er forbundet med Big Ag,” og at artiklerne om USFRA har tendens til at støtte industrielt landbrug, herunder støtte til fordelene ved genetisk modificerede afgrøder.

Men dette forårsagede vrede fra mindre landmænd, herunder Mike Callicrate, en Colorado-bonde, der sagde, at han fandt det ”meget stødende”, at USFRA modtog obligatoriske marketinggebyrer.

”Hele formålet med disse checkoffs, der stilles til rådighed for [USFRA], er at fremme industrielt landbrug, der driver familiebedriften lige ud af drift,” sagde Callicrate. [Bloomberg BusinessWeek, 1 / 29 / 14]

PR Giant Ketchum repræsenterer USFRA

I 2011 meddelte USFRA, at PR-giganten Ketchum ville fungere som dets primære kommunikationsbureau. [Agri-Pulse, 3]

Russisk regering blandt Ketchums klienter, der hjælper Putin med at generere propaganda

Siden 2006 har Ketchum fungeret som PR-firma for Den Russiske Føderation og har hjulpet den russiske regering med at placere meninger i amerikanske nyhedskilder, herunder New York Times, Huffington Post og MSNBC.

En af de op-ed kolonner, der dukkede op i New York Times, blev offentliggjort under Vladimir Putins byline. [ProPublica, 9/12/13; New York Times, 8 / 31 / 14]

New York Times rapporterede i 2014, at “Virksomheden arbejder stadig sammen med Mr. Putins nærmeste rådgivere, ifølge nuværende og tidligere ansatte i Ketchum.

Times rapporterede, at Ketchum “sagde, at det arbejdede sammen med tidsskriftet Time, at Mr. Putin blev udnævnt til magasinets Årets Person i 2007.” [New York Times, 8 / 31 / 14]

Ketchum repræsenterede det russiske regeringsstyrede energiselskab Gazprom

Indtil for nylig fungerede Ketchum som PR-firma for det russiske regeringsstyrede energiselskab, Gazprom. [New York Times, 8 / 31 / 14]

Ketchum arbejdede for Dow Chemical

Ketchum har arbejdet for (og kan fortsætte med at arbejde for) Dow Chemical. [DC Court Records]

Andre Ketchum-klienter inkluderer lægemiddelvirksomheder, kemiske virksomheder, fødevareproducenter

    • Clorox Company
    • Frito-Lay
    • Hershey
    • Pfizer
    • Procter & Gamble
    • Wendy's International

[O'Dwyers Public Relations Firm Database]

LA Times: USFRA-finansieret dokumentar “Lobbyist Propaganda”

I maj 2014, Los Angeles Times offentliggjorde en gennemgang af dokumentaren Landbrugsjord, der blev lavet med "generøs støtte" fra USFRA.

Times anmeldelse hævdede, at filmen "ofte kommer ud som lobbyistisk propaganda" og et "pust stykke". Mens dokumentarfilmen indeholder landmænd, der både støtter og modsætter sig økologisk landbrugsteknik, leverer filmen "ikke statistik eller ikke-tilknyttede eksperter til at underbygge eller bestride nogen af ​​landmændenes påstande og give et bredere perspektiv." [Los Angeles Times, 5 / 1 / 14]