Amerikansk ret til at vide sagsøger EPA for glyphosatrestdokumenter

Trykke E-mail Del Tweet

Nyhedsudsendelse

Til øjeblikkelig frigivelse: Tirsdag den 22. maj 2018
For mere information kontakt: Carey Gillam (913) 526-6190

USAs ret til at vide, en forbrugerorganisation, indgivet en retssag mandag mod Environmental Protection Agency (EPA) for overtrædelse af bestemmelserne i Freedom of Information Act (FOIA). Public Citizen Litigation Group, et advokatfirma i Washington, DC, repræsenterer USAs ret til at vide i handlingen.

Retssagen, der er anlagt ved US District Court i Washington, DC, søger dokumenter relateret til EPA's interaktioner med Food and Drug Administration (FDA) vedrørende test af fødevareprøver for rester af ukrudtsdræbende kemikalie kaldet glyphosat. Glyphosat er det mest udbredte herbicid i verden og er den vigtigste ingrediens i Monsanto Co.s mærkevarer Roundup-herbicider såvel som andre ukrudtsdræbende produkter. Bekymringer for det kemiske stof er vokset siden Verdenssundhedsorganisationen i 2015 sagde, at dets kræfteksperter klassificerede glyphosat som en sandsynligt humant kræftfremkaldende stof.

I årtier har FDA årligt testet tusindvis af fødevareprøver for forskellige pesticider for at bestemme overholdelse af lovlige toleranceniveauer, der er fastlagt af EPA. Men det var først i 2016, at FDA startede nogle begrænsede tests for glyphosatrester i mad, og agenturet har endnu ikke rapporteret officielle resultater fra disse tests. Dokumenter opnået inden for FDA angiver, at der er fundet rester af ukrudtsdræberen i mange fødevareprøver, herunder honning og havre.

USAs ret til at vide sagsøger at kræve, at EPA overholder en FOIA-anmodning, der blev fremsat i juli 2016, der søger frigivelse af dokumenter, der vedrører EPA's kommunikation med FDA vedrørende resttest for glyphosat, samt enhver kommunikation, EPA har haft med Monsanto angående det samme.

Retssagen anmoder også om, at EPA overholder en FOIA, der blev indgivet i februar 2017, hvor de søgte optegnelser mellem EPA-medarbejdere og CropLife America, en brancheorganisation for den agrokemiske industri.

Retssagen hævder specifikt, at USAs ret til at vide har en lovbestemt ret under FOIA til de anmodede optegnelser, og at EPA ikke har noget juridisk grundlag for at nægte at fremlægge disse optegnelser. Klagen beder retten om at beordre EPA om straks at gøre de anmodede optegnelser tilgængelige.

Retssagen kommer tre dage efter den amerikanske rep. Ted Lieu sendte et brev til FDA beder om mere information om FDA's bestræbelser på at teste glyphosatniveauer i mad. Brevet følger en rapport offentliggjort i The Guardian hvilket indikerer, at glyphosat, det kemikalie, der almindeligvis anvendes i herbicider, kunne findes i almindelige fødevarer.

USAs ret til at vide er en nonprofit organisation, der arbejder for at fremme gennemsigtighed og ansvarlighed i landets fødevaresystem. For mere information om USAs ret til at vide, se venligst usrtk.org.

Public Citizen Litigation Group retssager, der involverer åben regering, sundheds- og sikkerhedsbestemmelser, forbrugerrettigheder, adgang til domstolene og den første ændring. Det er den retssag, som den nationale, nonprofit forbrugerorganisation, Public Citizen, har. Retssagen repræsenterer ofte enkeltpersoner og organisationer, der søger adgang til optegnelser i henhold til Freedom of Information Act. Flere oplysninger kan findes på citizen.org.