ILSI er en Food Industry Front Group, New Study Suggests

Nyhedsudsendelse

Til øjeblikkelig frigivelse: Søndag den 17. majth 2020 kl. 8 EDT
For mere information Kontakt: Gary Ruskin +1 415 944 7350

Den indflydelsesrige globale nonprofitorganisation International Life Sciences Institute (ILSI) siger, at dens mission er at "forbedre almenhedens velbefindende", men en undersøgelse offentliggjort i dag i Public Health Nutrition tilføjer bevis for, at det faktisk er en frontgruppe inden for fødevareindustrien.

Undersøgelsen, baseret på dokumenter opnået af amerikansk ret til at vide via anmodninger om offentlige optegnelser, afslørede "et aktivitetsmønster, hvor ILSI forsøgte at udnytte troværdigheden af ​​forskere og akademikere til at styrke industripositioner og fremme industriudtænkt indhold på sine møder, journal og andre aktiviteter. ”

”ILSI er snigende, fordi de siger, at de arbejder for sundhed, når de virkelig forsvarer fødevareindustrien og dens fortjeneste,” sagde Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know, en forbruger- og folkesundhedsgruppe. "Overalt i verden er ILSI centralt i fødevareindustriens produktforsvar, så forbrugerne køber den ultraforarbejdede mad, sukkerholdige drikkevarer og anden junkfood, der fremmer fedme, type 2-diabetes og andre sygdomme."

Undersøgelsen afslører, hvordan ILSI fremmer fødevare- og landbrugsindustriens interesser, herunder:

• ILSIs rolle i forsvaret af kontroversielle fødevareingredienser og undertrykkelse af synspunkter, der er ugunstige for industrien;
  • at virksomheder som Coca-Cola kan øremærke bidrag til ILSI til specifikke programmer; og,
  • hvordan ILSI bruger akademikere til deres autoritet, men tillader industriens skjulte indflydelse i deres publikationer.

I undersøgelsen opfordrer medforfatterne til, at ILSI anerkendes som en privat sektor i stedet for en uafhængig videnskabelig nonprofit.

Undersøgelsen afslører også nye detaljer om, hvilke virksomheder der finansierer ILSI og dets filialer. For eksempel:

• ILSI Nordamerikas udkast til IRS-formular 2016 fra 990 viser et bidrag på $ 317,827 fra PepsiCo, bidrag større end $ 200,000 fra Mars, Coca-Cola og Mondelez og bidrag større end $ 100,000 fra General Mills, Nestle, Kellogg, Hershey, Kraft, Dr. Pepper Snapple Group , Starbucks kaffe, Cargill, Unilever og Campbell Soup.
  • ILSI's udkast til 2013 Internal Revenue Service form 990 viser, at det modtog $ 337,000 fra Coca-Cola og mere end $ 100,000 hver fra Monsanto, Syngenta, Dow AgroSciences, Pioneer Hi-Bred, Bayer Crop Science og BASF.
  • I 2012 modtog ILSI $ 528,500 i bidrag fra CropLife International, et bidrag på $ 500,000 fra Monsanto og $ 163,500 fra Coca-Cola.

For nylig har der været en bølge af efterforskningsarbejde om ILSI og dets verdensomspændende indflydelse. I januar sidste år kom to papirer af Harvard Professor Susan Greenhalgh, i BMJ og Tidsskrift for folkesundhedspolitik, afslørede ILSIs indflydelse på den kinesiske regering med hensyn til spørgsmål relateret til fedme. Sidste juni udgav medforfatterne af dagens undersøgelse en tidligere undersøgelse af ILSI i tidsskriftet Globalization and Health. Sidste september offentliggjorde New York Times en artikel om ILSI med titlen En skyggefuld industrigruppe former madpolitik overalt i verden. I april offentliggjorde nonprofit Corporate Accountability en rapport om ILSI med titlen “Partnerskab for en usund planet".

ILSI er indarbejdet som en nonprofit-organisation 501 (c) (3) med base i Washington DC. Det blev grundlagt i 1978 af Alex Malaspina, en tidligere vicepræsident for Coca-Cola. Det har 17 filialer placeret over hele verden.

Titlen på undersøgelsen i folkesundhedsnæring er “Pushing partnerskaber: virksomheds indflydelse på forskning og politik via International Life Sciences Institute. ” Det var medforfatter af Sarah Steele, seniorforsker ved Jesus College og University of Cambridge; Gary Ruskin, administrerende direktør for US Right to Know; og David Stuckler, professor ved Bocconi University.

Dokumenterne fra undersøgelsen findes også i Dokumentarkiv for fødevareindustrien af UCSF Industri Dokumenter BibliotekI USRTK Food Industry Collection, Samt Dokumentarkiv for kemisk industriI USRTK Agrichemical Collection.

For mere information om ILSI, se USAs ret til at vide faktaark om det. For mere information om USAs ret til at vide, se vores akademiske artikler på https://usrtk.org/academic-work/. For mere generel information, se usrtk.org.